MERK WAT IS HEINEKEN? Marketeers dichten hun merken unieke eigenschappen toe die zij in hun acties voelbaar proberen te maken. Dit zijn de eigen schappen van Heineken: Groots - vanwege de internationale allure. Inventief - want vooruitstrevend en op de toekomst gericht. Kwalitatief - Heineken is een A-merk. Optimistisch - onder andere zichtbaar door het lachende e'tje. WIE DRINKT HEINEKEN? De marketeers van Heineken Nederland onderscheiden twee groepen Heineken-drinkers. Ten eerste de jongere, zoge naamde aspirationele, doelgroep van 18 tot 35 jaar. En ten tweede de doelgroep die bestaat uit de traditionele en trouwe consumenten van 35 tot 55 jaar. Sommige marketingstrate gieën focussen zich bewust op een van deze doelgroepen. Zo kiest Heineken bijvoorbeeld voor een USB-stick als premium, die vooral is gericht op de jongvolwassen doelgroep vanaf 18 jaar. De TromPet is een voorbeeld van een actie die juist voor iedereen toegankelijk was. REFRESHING YOUR PLEASURE Recentelijk koos Heineken voor een positionering die in het kort wordt samengevat als: 'Refreshing your Pleasure'. De positionering staat voor de belofte die Heineken doet aan de consument. Met deze belofte worden bovendien de 'unieke' eigenschappen van het merk uitgedragen. Ook alle marketing acties van Heineken moeten aan deze belofte gerelateerd zijn. En zo vertaalt deze belofte zich uiteindelijk naar de bekende slogan 'Serving the planet'. DE 3 PLATFORMS Heineken wil zijn bier koppelen aan een bepaalde beleving. Die beleving past weer bij wat Heineken wil uitstralen. Met behulp van partnerships wordt het 'Refreshing your Pleasure' uitgedragen over drie platforms, waar contact wordt gezocht met de consument: Platform Uitgaan: Alles rond uitgaan, in het bijzonder met sport en muziek. Zo heeft Heineken een partnership met pla tenmaatschappij 'Universal Music' (met artiesten onder con tract). Dit levert klanten voordelen op, bijvoorbeeld extra kaartjes voor een concert, goede plaatsen of een meet-en- greet met een artiest. Op sportgebied heeft Heineken onder andere een partnership met de KNVB en is het merk actief in het creëren van een 'Oranjegevoel' tijdens een EK of WK. De website Heineken.nl bestaat uit een uitgebreide muziek-, sport- en uitgaansagenda, waar je ook tickets voor events kunt aanschaffen. Met het onlinespaarsysteem kun je punten in de vorm van e-tjes verdienen en deze inwisselen voor bijzondere belevenissen, voordelen en kortingen. Ook kun je de Heineken E-card (een volwaardige VISA-creditcard) aanschaffen waar mee je als klant nog sneller e'tjes kunt sparen. Platform 'Mijn Heineken': Heineken Nederland stelt zijn merk steeds meer open voor consumenten om samen het merk ver der te ontwikkelen. Zo kan de consument opjouwheineken.nl zelf zijn eigen flesjes ontwerpen. Ook een prachtige verjaardagstip! Platform Daily Life: Heineken is een wereldmerk, maar wil zich niet vervreemden van 'de gewone man'. Binnen dit plat form worden acties opgezet (vaak lokaal en regionaal ingesto ken) die aansluiten bij het dagelijkse leven van de consument. De toonzetting is positief en optimistisch - het glas is halfvol. [8] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2009 | | pagina 14