STRATEGIE TPM de toelichting Top 10 TPM-audit Heineken West-Europa Valencia 's-Hertogen- bosch Jaen Chur Marseille Brand Madrid Zoeterwoude Cork Vrumona BESPARING: 95.000 [6] Carol Berkhout (operator brouwerij): 'Mijn team vond een oplossing voor extractver- lies in de whirlpoolketel. Dat is van 0,24% teruggebracht naar 0,12%. Een besparing van 95.000 op jaarbasis. Met de TPM-methode hebben we precies achterhaald waar dat verlies ontstond - onder meer doordat een pijp van de wortketel naar de whirl pool niet werd nagedrukt - en oplossingen verzonnen. Bijvoorbeeld door niet meer 0 naar het riool te spoelen maar het bezinksel op te vangen. De truc is het brouwproces in hele kleine stapjes op te delen en je te focussen op één verlies. Anders weetje niet waar je moet beginnen. Denk groot, begin klein.' Age Posthuma, eindverantwoordelijke TPM: 'TPM is een continue verbetermethodiek die zich op het reduce ren van processen richt. We moeten daarbij onze keten integraal benaderen. Dit gaat van klantenklach ten tot extractverlies en van OPI's tot wachttijden van chauffeurs. TPM is veel meer dan alleen een pro gramma of methodiek, het is een wijze van werken waarin alle personeelsleden moeten bijdragen om het succesvol te laten zijn. Kenmerken van TPM zijn: één duidelijke agenda voor de hele organisatie, besluiten op basis van feiten, duidelijke verantwoordelijkheden, betere resultaten (in de hele keten), pro-actief gedrag, meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid voor operator en monteur.' Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2009 | | pagina 12