'NIET BEZUINIGEN
OP TEAM-UITJE'
STRATEGIE
'256 vrachtwagens
in 24 uur, oftewel
iedere 6 minuten
één vrachtwagen'
'Grenzen blijken veel
verder te liggen dan
we altijd dachten'
DRIE-PLOEGENROOSTER
En wat betekent dit voor de kosten van
transport op zee? "De tarieven van rede
rijen zijn enorm gedaald door over
capaciteit", zegt exportmanager Harry
Werkman. "Dat is prettig voor ons maar
wat je nu ziet is dat ze, om kosten te
besparen, plannen maken om langsza-
mer te gaan varen. Als de boot er langer
over doet moeten we daar weer op
reageren." In het kader van het Hunt for
Cash-programma zijn weinig nieuwe
investeringen gepland. "We hadden in de
afgelopen jaren al veel geïnvesteerd in
Harry Werkman
MINDER UITZENDKRACHTEN
Voor Frans Rozemeijer van de afdeling
Verpakken in de Bossche brouwerij
heeft het besparingsbeleid een positief
effect op de manier van werken. "Ik had
gedacht dat Hunt for Cash misschien een
negatief effect op de organisatie zou
hebben, maar eigenlijk is het juist uitda
gend. Grenzen blijken veel verder te lig
gen dan je dacht. Vroeger werden
machines na een aantal jaren vanzelf
sprekend vervangen. Nu kijken we per
situatie of we er niet langer mee toe
kunnen. De pasteur van Colonne 11 is
eigenlijk aan vervanging toe. Toch
weten we de levensduur steeds weer te
verlengen. Waardoor Heineken uiteinde
Frans Rozemeijer
Niyazi Yurt (r) en Leo van der Lee (I)
zijn bezig met hun werkoverdracht.
mechanisering en automatisering. Nu
concentreren we ons op verbeteringen
die geen geld kosten. Zo zijn we van een
volcontinu rooster overgegaan op een
drie-ploegenrooster. Hierdoor is de
ploegbezetting verbeterd en gebruiken
we vrijwel geen uitzendkrachten meer.
We hebben in mei een nieuw intern
record gehaald. In 24 uur werden 256
vrachtwagens beladen! Voor een verdere
verbetering van de bezetting zijn nu van
de afdeling Verpakken in Zoeterwoude
acht collega's bij ons gedetacheerd. Dat
is een mooi voorbeeld van hoe we geza
menlijk efficiënter kunnen werken." Er is
ook een keerzijde. "In het nieuwe rooster
werken mensen vijf diensten achter
elkaar. Medewerkers krijgen minder toe
slag. Er is een aantal dagen atv verroos-
terd. We vragen dus wel wat van de
medewerkers. Maar we leggen de nood
zaak steeds opnieuw uit in onze teams
en bij de 'kratsessies'. En iedereen snapt
dat dit nodig is."
lijk veel bespaart. We moeten wel oppas
sen dat we niet alleen op kosten blijven
jagen. Zonder investeringen voeg je
geen waarde toe aan het bedrijf. Als je
geen goede ideeën meer kunt uitvoeren,
schiet je je doel voorbij." "Hunt for Cash
heeft voor een cultuuromslag gezorgd",
stelt Frans vast. "We zijn ons veel bewus
ter geworden van de kosten. Als een
component al een jaar lang storingsvrij
functioneert, hoefje het misschien niet
iedere twaalf weken te laten inspecte
ren. Ook wordt er minder met kosten
geschoven. Als er vroeger onvoldoende
geld was voor bijvoorbeeld een revisie,
haalden we dat uit een ander potje.
Dan blijf je wel binnen je totale budget,
maar er ontstaat geen realistisch beeld
van je uitgaven. Nu dwingen we onszelf
om alles binnen het afgesproken budget
te doen. Dat levert niet alleen geld op,
maar ook meer eigenaarschap, ledereen
voelt zich meer verantwoordelijk."
taakteam medewer
ker Verpakken 's-Hertogenbosch,
over Hunt for Cash: "Vroeger ston
den er muren tussen de verschil
lende lijnen binnen een rayon. Niet
letterlijk natuurlijk, maar als je op
een lijn medewerkers te kort kwam,
vroegen we uitzendkrachten aan. Nu
wordt er eerst gekeken of er mede
werkers op een andere lijn beschik
baar zijn. Dat is wel een verbetering.
Omdat we beter op de centen moe
ten letten, moeten Idee Verbetering-
Projecten zich veel sneller terug
verdienen. We hadden vorig jaar een
voorstel ingediend om de automati
sche palletstapelaar uit te rusten
met een extra fotocel, zodat er min
der storingen optreden. Dat voorstel
is doorgeschoven. Wel te begrijpen,
want modificaties zijn altijd duur. Wat
ik echt jammer vind, is dat er minder
aandacht is voor team-uitjes en
teamdagen. Terwijl onze Colonne 15
juist heel goed presteert. Maar veel
andere collega's ook, natuurlijk!"
[6] Heineken nl magazine