'NIET BEZUINIGEN OP TEAM-UITJE' STRATEGIE '256 vrachtwagens in 24 uur, oftewel iedere 6 minuten één vrachtwagen' 'Grenzen blijken veel verder te liggen dan we altijd dachten' DRIE-PLOEGENROOSTER En wat betekent dit voor de kosten van transport op zee? "De tarieven van rede rijen zijn enorm gedaald door over capaciteit", zegt exportmanager Harry Werkman. "Dat is prettig voor ons maar wat je nu ziet is dat ze, om kosten te besparen, plannen maken om langsza- mer te gaan varen. Als de boot er langer over doet moeten we daar weer op reageren." In het kader van het Hunt for Cash-programma zijn weinig nieuwe investeringen gepland. "We hadden in de afgelopen jaren al veel geïnvesteerd in Harry Werkman MINDER UITZENDKRACHTEN Voor Frans Rozemeijer van de afdeling Verpakken in de Bossche brouwerij heeft het besparingsbeleid een positief effect op de manier van werken. "Ik had gedacht dat Hunt for Cash misschien een negatief effect op de organisatie zou hebben, maar eigenlijk is het juist uitda gend. Grenzen blijken veel verder te lig gen dan je dacht. Vroeger werden machines na een aantal jaren vanzelf sprekend vervangen. Nu kijken we per situatie of we er niet langer mee toe kunnen. De pasteur van Colonne 11 is eigenlijk aan vervanging toe. Toch weten we de levensduur steeds weer te verlengen. Waardoor Heineken uiteinde Frans Rozemeijer Niyazi Yurt (r) en Leo van der Lee (I) zijn bezig met hun werkoverdracht. mechanisering en automatisering. Nu concentreren we ons op verbeteringen die geen geld kosten. Zo zijn we van een volcontinu rooster overgegaan op een drie-ploegenrooster. Hierdoor is de ploegbezetting verbeterd en gebruiken we vrijwel geen uitzendkrachten meer. We hebben in mei een nieuw intern record gehaald. In 24 uur werden 256 vrachtwagens beladen! Voor een verdere verbetering van de bezetting zijn nu van de afdeling Verpakken in Zoeterwoude acht collega's bij ons gedetacheerd. Dat is een mooi voorbeeld van hoe we geza menlijk efficiënter kunnen werken." Er is ook een keerzijde. "In het nieuwe rooster werken mensen vijf diensten achter elkaar. Medewerkers krijgen minder toe slag. Er is een aantal dagen atv verroos- terd. We vragen dus wel wat van de medewerkers. Maar we leggen de nood zaak steeds opnieuw uit in onze teams en bij de 'kratsessies'. En iedereen snapt dat dit nodig is." lijk veel bespaart. We moeten wel oppas sen dat we niet alleen op kosten blijven jagen. Zonder investeringen voeg je geen waarde toe aan het bedrijf. Als je geen goede ideeën meer kunt uitvoeren, schiet je je doel voorbij." "Hunt for Cash heeft voor een cultuuromslag gezorgd", stelt Frans vast. "We zijn ons veel bewus ter geworden van de kosten. Als een component al een jaar lang storingsvrij functioneert, hoefje het misschien niet iedere twaalf weken te laten inspecte ren. Ook wordt er minder met kosten geschoven. Als er vroeger onvoldoende geld was voor bijvoorbeeld een revisie, haalden we dat uit een ander potje. Dan blijf je wel binnen je totale budget, maar er ontstaat geen realistisch beeld van je uitgaven. Nu dwingen we onszelf om alles binnen het afgesproken budget te doen. Dat levert niet alleen geld op, maar ook meer eigenaarschap, ledereen voelt zich meer verantwoordelijk." taakteam medewer ker Verpakken 's-Hertogenbosch, over Hunt for Cash: "Vroeger ston den er muren tussen de verschil lende lijnen binnen een rayon. Niet letterlijk natuurlijk, maar als je op een lijn medewerkers te kort kwam, vroegen we uitzendkrachten aan. Nu wordt er eerst gekeken of er mede werkers op een andere lijn beschik baar zijn. Dat is wel een verbetering. Omdat we beter op de centen moe ten letten, moeten Idee Verbetering- Projecten zich veel sneller terug verdienen. We hadden vorig jaar een voorstel ingediend om de automati sche palletstapelaar uit te rusten met een extra fotocel, zodat er min der storingen optreden. Dat voorstel is doorgeschoven. Wel te begrijpen, want modificaties zijn altijd duur. Wat ik echt jammer vind, is dat er minder aandacht is voor team-uitjes en teamdagen. Terwijl onze Colonne 15 juist heel goed presteert. Maar veel andere collega's ook, natuurlijk!" [6] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2009 | | pagina 12