'JULLIE ZIJN KNETTER GEK, DACHT IK' 'Maandag loop je nog in de pas, woensdag blijkt ineens datje meer mensen moet inplannen' johan Smits TIJDWINST DOET MEER Als een spin in het web verzamelt Johan Smits van de afdeling supply chain plan ning alle informatie over de wereld wijde klantvraag. Zijn afdeling moet ervoor zorgen dat alle producten op tijd geproduceerd en verscheept worden. Daarbij worden steeds krappere marges gehanteerd. "Tot voor kort vonden we het vooral belangrijk dat het de verpak- kingslijn was, die zo efficiënt mogelijk draaide. Maar daardoor hielden we ook hogere voorraden aan. Zowel in Rotter dam als in Noord-Amerika. Nu kiezen we voor lagere voorraden, want de verkoop van bijvoorbeeld sixpacks is wel goed te voorspellen. Zes keer per week vaart er nu een boot met Heineken-containers naar New York. Omgekeerd betekent het wel dat we direct extra orders moeten produceren als de vraag in Noord-Ame- rika stijgt. Voor de Nederlandse markt geldt dat nog sterker. Maandag loopje nog in de pas met de planning, woens dag blijkt ineens datje mensen moet vragen over te werken in het weekend." Niet alleen met het verkleinen van de voorraden maar ook met het verkorten van de tijd die tussen productie en afle vering zit, wordt winst geboekt. Een doos Heineken was voorheen gemiddeld drieënvijftig dagen onderweg voor hij verkocht werd in Noord-Amerika. In een halfjaar tijd is de afdeling Planning er samen met Heineken USA in geslaagd die reistijd met minstens vijf dagen in te korten. Een tijdwinst die, volgens Johan, Heineken veel geld bespaart. "Vroeger duurde het elf dagen voor een container verscheept werd. De afvaart volgde altijd een week na de productie. Nu plannen we volgens een veel strakker tijdschema. Productie en afvaart vinden zoveel mogelijk in dezelfde week plaats. Boten worden per dag geboekt. De hele operatie wordt veel centraler gevolgd. Het vereist heel precies plannen en veel communiceren. De order moet precies op tijd klaar zijn, anders missen we let terlijk de boot." Karim Harrassi overhandigt de documenten aan de chauffeur na het controleren en verzegelen van de container. medewerker Export Zoeterwoude, over de krat sessies: "Ik zal je eerlijk zeggen: bij de kratsessie in november vorig jaar had ik het gevoel dat ze een wel heel somber beeld schetsten. Vervolgens kregen we het nieuws dat de ploegen- toeslag omlaag ging van 35 procent naar 28 procent. Terwijl we juist ver schrikkelijk hard werken. Bij de laatste kratsessie hing dan ook een beladen sfeer. Maar het management hield een heel eerlijk en open verhaal. Er werd uitgelegd dat we die schuldenlast zo snel mogelijk moeten verlagen. Daar werd vrij goed op gereageerd. Het plan om met minder mensen meer containers te beladen, leek mij onhaal baar. Jullie zijn knettergek, dacht ik. Inmiddels laden we geen 180 contai ners per dag maar 260. Het heeft mij verrast dat de prestaties zoveel omhoog kunnen. Dat kan dus met minder mensen. We werken niet meer met tien, maar met acht mensen in een team. De afdelingen binnenland, export en verpakkingsmaterialen zijn samengevoegd zodat medewerkers makkelijker kunnen rouleren. Ik vind het wel leuk om af en toe een dag op een andere afdeling mee te draaien. Het breekt de sleur en je krijgt meer inzicht in het bedrijf. Bij export hebben we altijd te maken met een gereed product. Als je een dag bij een andere afdeling werkt, snap je waarom som mige dingen anders lopen. Je krijgt begrip voor zaken die mis gaan." Heineken nl magazine [5]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2009 | | pagina 11