'Eind 2009 hebben we tweemaal zo veel geld in kas' k In elk land waar Heineken actief is, is een Cash Lab opgericht, dat de Hunt for Cash begeleidt. In Nederland is Niels Westpalm van Hoorn projectleider van het Cash Lab. Wat doet hij precies? "Een gevecht dat we moeten winnen." Zo noemt Niels Westpalm van Hoorn de opdracht die Heineken zichzelf heeft gegeven. "Als onderneming waren we altijd gefocust op winst in onze boeken. De Hunt for Cash vergt een bredere manier van denken. Hoe kunnen we daadwerkelijk over meer geld be schikken? Het Cash Lab is een platform dat bewust hiervoor is opgericht. Op die manier gaan we het verhaal naar de men sen brengen. We geven presentaties door de hele Heineken- organisatie Zodat begrippen als werkkapitaal en cashflow inhoud krijgen. Dat kan met heel simpele voorbeelden. Een korting aan horecaondernemers kun je meteen geven, maar ook als bonus aan het einde van het jaar. Dan heb je een heel jaar dat geld tot je beschikking. Het verandert niets aan je kosten, maar het verbetert wel de cashflow. Als een marketeer duizend dienbladen bestelt, krijgt hij een korting van mis schien een half procent. Vroeger waren we geneigd voor die korting te gaan, maar soms is het handiger om eerst vijfhonderd Is: projectleider Cash Lab. Merkt van de kredietcrisis: "Ben mij meer bewust van wat er binnenkomt en wat er uitgaat. Stem inkom sten en uitgaven meer op elkaar af." I dienbladen te bestellen. We hebben binnen het Cash Lab een simpel rekenmodel ontwikkeld waar mee je kunt zien of een korting opweegt tegen het bestellen van een kleinere voorraad." TWEE JAAR TERUGVERDIENTIJD "Hunt for Cash heeft als doelstelling voor Heineken Nederland dat we eind 2009 bijna tweemaal zoveel in kas hebben als in 2008. Wij, als projectteam, inventariseren voortdurend of we nog in de pas lopen met de doelstelling. Ik rapporteer aan de directie van Heineken Nederland over de voortgang van de verschillende projecten. In totaal gaat het om tientallen kleine en grote projecten binnen de organisatie. Heineken Nederland Supply investeert bijvoorbeeld alleen nog in projecten die zich binnen twee jaar terugverdienen. Die beperking levert een besparing van miljoenen op. Veel crediteuren werden stan daard binnen dertig dagen betaald. We hebben wel duizend verschillende crediteuren. Sinds begin van dit jaar betalen we in principe pas na zestig dagen. Zo houden we ons geld langer op zak en verbeteren de cashflow." WAAROM AL DIE TAPZUILEN? "Vanuit het Cash Lab helpen we managers ook bij het starten van initiatieven. Daarvoor gaat de afdeling Internal audit on derzoeken hoe processen die te maken hebben met klanten, leveranciers en voorraden kunnen worden verbeterd. Hoeveel verschillende type tapzuilen moeten we in voorraad hebben? De technische serviceorganisatie heeft bijvoorbeeld honderd types in voorraad, zoals met de afdeling Trade Marketing is afgesproken, terwijl in de dagelijkse praktijk maar vijftig ty pes worden gebruikt. Zulke situaties worden vaak over het hoofd gezien. Als we dergelijke blinde vlekken in de organisa tie kunnen opsporen, houden we meer geld over." Het huis van je buurman staat maar één keer te koop. Dat is de beste omschrijving van de buitenkans die zich voordeed toen Heineken de Britse brouwer Scottish Newcastle kon overnemen. Voor deze en andere overnames moest Heineken negen miljard euro lenen. Die forse schuldenlast moet de komende vijfjaar afbetaald worden. Halverwege 2010 moet de eerste termijn van ruim een miljard terugbetaald zijn. De wereldwijde economische situatie vergroot de noodzaak om de schuldenlast snel te verminde ren. Daarom is door Heineken overal Hunt for Cash geïntroduceerd, met als doel: kijken hoe we slimmer met ons geld kunnen omgaan? Alle projecten worden per land gecoördineerd door een team met de toepasselijke naam Cash Lab. Heineken nl magazine [9]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2009 | | pagina 9