WORD JIJ EEN AMSTEL ALLSTAR? INZICHT IN DE KLANT "Mensen zijn gewend aan hun systemen en processen, ook al kleven daar be zwaren aan", vertelt Eltjo Edzes. Hij was als Information Manager Commercie en projectleider betrokken bij het klant gerichter en eenvoudiger maken van de financiële en klantgerelateerde systemen in de Horeca-organisatie. Die systemen waren ingericht op een regionale aanpak en dat maakte ze complex en onoverzichtelijk. Voorheen had iedere regio - tien in totaal - zijn eigen bankrekening, factuursysteem en financiële grootboek. En dat terwijl de financiële administratie allang centraal geregeld werd. "Het centraliseren van die systemen was dus een logische stap", zegt Eltjo. "Maar het is ook ver strekkend. Om het systeem aan te pas sen hadden we de inzet nodig van ver schillende afdelingen, zoals Finance Centraal, Finance Regionale Unit, Sales NAM, Sales Regionale Unit, Information Management Commercie, Financial Services en IT NL." De aanpassingen waren ook noodzake lijk om sneller en directer op de markt te kunnen reageren. Maar dat maakte de vereenvoudiging ingewikkeld. Eltjo: "De regio's hadden hun eigen afspraken met klanten. Uitzonderingen die we niet zo maar konden doorvoeren in een nieuw systeem. Vandaar dat we eerst de organisatie hebben opgetuigd en toen pas de overstap hebben gemaakt." De klanten van Key Account Management en Leisure Event Management van National Account Management vallen nu onder de ver antwoordelijkheid van de regionale units, maar wel vanuit één structuur. Eltjo: "Er is nu een eenduidig inzicht in de klant, omdat de systemen hetzelfde zijn. Dat betekent een grotere flexibili teit van Sales." Het project begon eind augustus 2008 en moest voor 1 januari 2009 zijn afge rond. Eltjo: "Omdat al die verschillende disciplines een stukje van de puzzel dienden in te vullen, was het een hele uitdaging. Maar het is ons gelukt." Bijna iedereen is wel lid van een amateurvoetbal vereniging of heeft een familielid of vriend/vrien din die dat is. Die heeft dan weer contacten met relevante mensen binnen die club. Deze netwer ken zijn zeer waardevol en Amstel wil ze graag samen met jullie benutten! Hoe? Help een van de Amstel-vertegenwoordigers aan de contactgege vens van de bierinkoper of van een bestuurslid van je amateurclub. Kan de vertegenwoordiger daardoor een afspraak maken bij die club, dan word jij een Amstel Allstar en ontvang je direct een speciale voetbalbeloning. Stapt de club ver volgens over naar het Amstel-merk, dan krijg je een BeerTender cadeau. Meer weten over deze actie? Ga naar de Amstel Allstar-pagina op het Heineken Intranet. Daar zijn ook de contactgege vens van de verschillende voetbalvertegenwoor digers te vinden.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2009 | | pagina 6