Ik was de hoofdprijs
'Jarenlang waren we vooral gericht op
volume en winst; daar komt nu iets bij'
BLIIVEN LEREN
Wat een externe opleiding
kan betekenen, voor jezelf en
voor Heineken.
NIEUWS
Met onder andere de nieuwe
retaildirecteur Isabelle Spindler-
Jacobs en jouwheineken.nl.
HEINEKEN OP DE KAART
In deze nieuwe rubriek alle
feiten en cijfers over
Heineken in de regio Zeeland.
KLANT
Café-restaurant Merz,
Dordrecht.
VRAGENVUUR
Het nieuwe Mijn Tent Is Top-
seizoen is weer begonnen.
Wat is de rol van Heineken?
RECHT UIT HET HART
Ook opjacht naar harde
cash?
AGENDA
De belangrijkste Heineken-
evenementen.
MOMENTOPNAME
Enjoy Heineken Oranje.
COLOFON
UITGEVER HEINEKEN NEDERLAND
HOOFDREDACTIE HANS SJOUKE KOOPAL
FOTOGRAFIE MICHIEL VAN NIEUWKERK,
REMCO BOHLE, WIM HOLLEMANS,
MARTIJN STEINER LOVISA
ARTDIRECTION EN VORMGEVING
ATELIER VAN GOG, AMSTERDAM
CONCEPT, EINDREDACTIE EN
PRODUCTIE PROOF COMMUNICATION,
AMSTERDAM
DRUK DRUKKERIJ GROEN B.V., LEIDEN
REDACTIEADRES REDACTIE HEINEKEN NL
MAGAZINE, POSTBUS 530, 2380 BD
ZOETERWOUDE, KAMER 2.486,
redactie@heineken.nl
OPLAGE 5.500 EXEMPLAREN
NIETS UIT DEZE UITGAVE MAG WORDEN OVERGENOMEN OF
VERMENIGVULDIGD ZONDER VOORAFGAANDE
SCHRIFTELIJKE TOESTEMMING VAN DE UITGEVER.
"Maar hoe weetje of jullie je cashdoelstellingen kunnen halen?" vroeg Jelle me.
Jelle is een student die de hoofdprijs had gewonnen in een workshop van het
internationale studentennetwerk AIESEC. En die hoofdprijs was... ik. Of liever:
een dag meelopen met de financieel directeur van Heineken Nederland.
Interessant voor hem, maar ook voor mij. Dankzij zijn kritische vragen kijk ik ook
even met andere ogen naar ons dagelijkse werk. Want juist met een frisse blik zie
je soms bepaalde dingen op een andere manier. En dat is precies wat we op dit
moment allemaal moeten doen binnen de organisatie. Zeker als het gaat om het
streven om zoveel mogelijk cash te genereren. Jarenlang waren we gewend om
ons vooral te richten op volume en winst. Dat moeten we nog steeds, maar er
komt nog iets bij en dat is cash. Jelle heeft tijdens zijn studie te maken gehad met
Amerikaanse bedrijven die wel prachtige plannen in het verschiet hadden, maar
geen harde cash in hun portemonnee, zodat ze hun schulden niet meer konden
afbetalen. Ik herken dit verhaal wel: ook bij Heineken moeten we meer letten op
onze dagelijkse portemonnee. We willen namelijk zo snel mogelijk de leningen
aflossen die we nodig hadden om de overnames te betalen.
Het leuke is, als je inderdaad met andere ogen kijkt, zijn er nog steeds veel moge
lijkheden om cash te 'vinden'. En ieder van ons kan eraan bijdragen, van
accountmanagers die ervoor moeten zorgen dat onze klanten ons snel betalen
tot medewerkers bij HNS en bij Commercie die verantwoordelijk zijn voor voor
raden, tot inkopers die scherp moeten inkopen op zowel condities als betalings
termijnen; en zo kan ik nog wel even doorgaan. Op dit moment zijn we in de hele
organisatie hard bezig met deze 'Hunt for Cash'. In het artikel op pagina 8 van dit
magazine vind je een aantal voorbeelden.
En dus kon ik Jelle een helder antwoord geven op zijn vraag: ja, we kunnen onze
cashdoelstelling halen, maar onder één voorwaarde: dat iedereen daar zijn bij
drage aan levert!
Koos Tromp
Financieel directeur
PS: Heb je zelf een goed idee om cash te vinden? Laat me dat dan weten.
Alle initiatieven helpen.
Heineken nl magazine 3