Ik was de hoofdprijs 'Jarenlang waren we vooral gericht op volume en winst; daar komt nu iets bij' BLIIVEN LEREN Wat een externe opleiding kan betekenen, voor jezelf en voor Heineken. NIEUWS Met onder andere de nieuwe retaildirecteur Isabelle Spindler- Jacobs en jouwheineken.nl. HEINEKEN OP DE KAART In deze nieuwe rubriek alle feiten en cijfers over Heineken in de regio Zeeland. KLANT Café-restaurant Merz, Dordrecht. VRAGENVUUR Het nieuwe Mijn Tent Is Top- seizoen is weer begonnen. Wat is de rol van Heineken? RECHT UIT HET HART Ook opjacht naar harde cash? AGENDA De belangrijkste Heineken- evenementen. MOMENTOPNAME Enjoy Heineken Oranje. COLOFON UITGEVER HEINEKEN NEDERLAND HOOFDREDACTIE HANS SJOUKE KOOPAL FOTOGRAFIE MICHIEL VAN NIEUWKERK, REMCO BOHLE, WIM HOLLEMANS, MARTIJN STEINER LOVISA ARTDIRECTION EN VORMGEVING ATELIER VAN GOG, AMSTERDAM CONCEPT, EINDREDACTIE EN PRODUCTIE PROOF COMMUNICATION, AMSTERDAM DRUK DRUKKERIJ GROEN B.V., LEIDEN REDACTIEADRES REDACTIE HEINEKEN NL MAGAZINE, POSTBUS 530, 2380 BD ZOETERWOUDE, KAMER 2.486, redactie@heineken.nl OPLAGE 5.500 EXEMPLAREN NIETS UIT DEZE UITGAVE MAG WORDEN OVERGENOMEN OF VERMENIGVULDIGD ZONDER VOORAFGAANDE SCHRIFTELIJKE TOESTEMMING VAN DE UITGEVER. "Maar hoe weetje of jullie je cashdoelstellingen kunnen halen?" vroeg Jelle me. Jelle is een student die de hoofdprijs had gewonnen in een workshop van het internationale studentennetwerk AIESEC. En die hoofdprijs was... ik. Of liever: een dag meelopen met de financieel directeur van Heineken Nederland. Interessant voor hem, maar ook voor mij. Dankzij zijn kritische vragen kijk ik ook even met andere ogen naar ons dagelijkse werk. Want juist met een frisse blik zie je soms bepaalde dingen op een andere manier. En dat is precies wat we op dit moment allemaal moeten doen binnen de organisatie. Zeker als het gaat om het streven om zoveel mogelijk cash te genereren. Jarenlang waren we gewend om ons vooral te richten op volume en winst. Dat moeten we nog steeds, maar er komt nog iets bij en dat is cash. Jelle heeft tijdens zijn studie te maken gehad met Amerikaanse bedrijven die wel prachtige plannen in het verschiet hadden, maar geen harde cash in hun portemonnee, zodat ze hun schulden niet meer konden afbetalen. Ik herken dit verhaal wel: ook bij Heineken moeten we meer letten op onze dagelijkse portemonnee. We willen namelijk zo snel mogelijk de leningen aflossen die we nodig hadden om de overnames te betalen. Het leuke is, als je inderdaad met andere ogen kijkt, zijn er nog steeds veel moge lijkheden om cash te 'vinden'. En ieder van ons kan eraan bijdragen, van accountmanagers die ervoor moeten zorgen dat onze klanten ons snel betalen tot medewerkers bij HNS en bij Commercie die verantwoordelijk zijn voor voor raden, tot inkopers die scherp moeten inkopen op zowel condities als betalings termijnen; en zo kan ik nog wel even doorgaan. Op dit moment zijn we in de hele organisatie hard bezig met deze 'Hunt for Cash'. In het artikel op pagina 8 van dit magazine vind je een aantal voorbeelden. En dus kon ik Jelle een helder antwoord geven op zijn vraag: ja, we kunnen onze cashdoelstelling halen, maar onder één voorwaarde: dat iedereen daar zijn bij drage aan levert! Koos Tromp Financieel directeur PS: Heb je zelf een goed idee om cash te vinden? Laat me dat dan weten. Alle initiatieven helpen. Heineken nl magazine 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2009 | | pagina 3