VERVOER OVER ZEE De brouwerij in 's-Hertogenbosch werkt al tien jaar met een containerterminal, alle containers worden over water ver voerd. Vanuit de brouwerij in Zoeterwoude gaan de container transporten van bier, grotendeels bestemd voor export naar de Verenigde Staten, nu nog per vrachtwagen naar de haven van Rotterdam. Vanaf volgend jaar gebeurt dat per binnen vaartschip vanuit de nieuwe inlandterminal in Alphen aan den Rijn. Deze manier van vervoer is op termijn goedkoper, want transport over de weg wordt snel duurder. Denk maar aan kilometerheffingen op vrachtverkeer in de Randstad van af 2011 en de brandstofprijs die ongetwijfeld weer omhoog gaat. Maar vervoer over water is ook veel minder schadelijk voor het milieu. Eén keer varen staat gelijk aan 45 keer op en neer rijden naar Rotterdam of Antwerpen. De Europese Unie subsidieert daarom vervoer over water. Heineken maakt daar ook gebruik van. Tapvaten voor de Spaanse markt worden ook in containers over zee vervoerd naar Bilbao. DE TOEKOMST: ELEKTRISCHE MOTOREN De motoren die in de vrachtauto's en de binnenvaart schepen zitten, produceren al een stuk minder roetuit- stoot en C02-uitstoot dan tien jaar geleden. Maar wij den ken dat daar nog flink wat verbeteringen te boeken zijn. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van elektrische mo toren. Nu is de techniek nog niet zover, maar het is te ho pen dat in de toekomst hybride motoren of elektrische motoren ook hier hun intrede doen. De vorkheftrucks die binnen de brouwerijen rijden, zijn overigens allemaal al overgezet op elektriciteit. Zo maakt Heineken het milieu ook binnen de brouwerijen steeds beter. DUURZAAM KOSTEN BESPAREN Het spreekt vanzelf dat een logistieke organisatie zoals die van Heineken er altijd naar streeft het transportproces zo effi ciënt mogelijk in te richten. Nu wordt de hele Supply Chain ook vanuit milieu-oogpunt in kaart gebracht. En dan blijkt dat duurzaamheid en efficiency in de logistiek elkaar niet bijten. Een voorbeeld: het is goedkoper om zo weinig mogelijk kilo meters te rijden. En minder kilometers maken, betekent ook dat de vrachtwagens minder dieselolie verstoken en minder C02 uitstoten. BEHOUD HET SPOOR! Een trein kan net zoveel vervoeren als vijftig vrachtauto's en transport per trein is dus milieubesparend. Op dit moment is spoorvervoer een hot item voor de brouwerij in 's-Hertogen bosch. Naast de brouwerij loopt namelijk een oude spoorlijn. Heineken zou die echter willen renoveren om zo aansluiting te vinden op het railnetwerk vanuit 's-Hertogenbosch. Goederen die Heineken nodig heeft, komen namelijk van steeds verder weg, bijvoorbeeld uit Oost-Europa. Hier is helaas geen vervoer over water voor mogelijk. Heineken probeert daarom de gemeente te overtuigen van het nut van het spoor. Op dit mo ment is de gemeente van plan een stadswijk naast het spoor te renoveren en daarvoor het spoor op te heffen. SLIMMER VERPAKKEN In 2002 koos Heineken voor een andere verpakking en een ander logistiek model, waardoor er meer bier in een contai ner past. Zo worden flink wat kosten bespaard: kon er in het verleden twintig ton bier in een container, sinds 2002 is dat 24-25 ton bier per container. Een stijging van maar liefst 20%. Een maatregel die ook beter uitpakt voor het milieu. Heineken nl magazine [17]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2009 | | pagina 17