VERVOER OVER ZEE
De brouwerij in 's-Hertogenbosch werkt al tien jaar met een
containerterminal, alle containers worden over water ver
voerd. Vanuit de brouwerij in Zoeterwoude gaan de container
transporten van bier, grotendeels bestemd voor export naar
de Verenigde Staten, nu nog per vrachtwagen naar de haven
van Rotterdam. Vanaf volgend jaar gebeurt dat per binnen
vaartschip vanuit de nieuwe inlandterminal in Alphen aan
den Rijn. Deze manier van vervoer is op termijn goedkoper,
want transport over de weg wordt snel duurder. Denk maar
aan kilometerheffingen op vrachtverkeer in de Randstad van
af 2011 en de brandstofprijs die ongetwijfeld weer omhoog
gaat. Maar vervoer over water is ook veel minder schadelijk
voor het milieu. Eén keer varen staat gelijk aan 45 keer op en
neer rijden naar Rotterdam of Antwerpen. De Europese Unie
subsidieert daarom vervoer over water. Heineken maakt daar
ook gebruik van. Tapvaten voor de Spaanse markt worden ook
in containers over zee vervoerd naar Bilbao.
DE TOEKOMST: ELEKTRISCHE MOTOREN
De motoren die in de vrachtauto's en de binnenvaart
schepen zitten, produceren al een stuk minder roetuit-
stoot en C02-uitstoot dan tien jaar geleden. Maar wij den
ken dat daar nog flink wat verbeteringen te boeken zijn.
Bijvoorbeeld door gebruik te maken van elektrische mo
toren. Nu is de techniek nog niet zover, maar het is te ho
pen dat in de toekomst hybride motoren of elektrische
motoren ook hier hun intrede doen. De vorkheftrucks die
binnen de brouwerijen rijden, zijn overigens allemaal al
overgezet op elektriciteit. Zo maakt Heineken het milieu
ook binnen de brouwerijen steeds beter.
DUURZAAM KOSTEN BESPAREN
Het spreekt vanzelf dat een logistieke organisatie zoals die
van Heineken er altijd naar streeft het transportproces zo effi
ciënt mogelijk in te richten. Nu wordt de hele Supply Chain ook
vanuit milieu-oogpunt in kaart gebracht. En dan blijkt dat
duurzaamheid en efficiency in de logistiek elkaar niet bijten.
Een voorbeeld: het is goedkoper om zo weinig mogelijk kilo
meters te rijden. En minder kilometers maken, betekent ook
dat de vrachtwagens minder dieselolie verstoken en minder
C02 uitstoten.
BEHOUD HET SPOOR!
Een trein kan net zoveel vervoeren als vijftig vrachtauto's en
transport per trein is dus milieubesparend. Op dit moment is
spoorvervoer een hot item voor de brouwerij in 's-Hertogen
bosch. Naast de brouwerij loopt namelijk een oude spoorlijn.
Heineken zou die echter willen renoveren om zo aansluiting te
vinden op het railnetwerk vanuit 's-Hertogenbosch. Goederen
die Heineken nodig heeft, komen namelijk van steeds verder
weg, bijvoorbeeld uit Oost-Europa. Hier is helaas geen vervoer
over water voor mogelijk. Heineken probeert daarom de
gemeente te overtuigen van het nut van het spoor. Op dit mo
ment is de gemeente van plan een stadswijk naast het spoor
te renoveren en daarvoor het spoor op te heffen.
SLIMMER VERPAKKEN
In 2002 koos Heineken voor een andere verpakking en een
ander logistiek model, waardoor er meer bier in een contai
ner past. Zo worden flink wat kosten bespaard: kon er in het
verleden twintig ton bier in een container, sinds 2002 is dat
24-25 ton bier per container. Een stijging van maar liefst
20%. Een maatregel die ook beter uitpakt voor het milieu.
Heineken nl magazine [17]