Waarom heeft Heineken een klokkenluiderregeling? Wantrouwt Heineken haar medewer kers zo dat zo'n regeling nodig is? Om wat voor misstanden gaat het? Waarom heb jij de rol van vertrou wenspersoon gekregen? Hoe werkt het 'klokkenluiden' precies? Hoe kunnen klokkenluiders contact met je opnemen? Wat als een klokkenluider ook bij jou anoniem wil blijven? DE KLOKKENLUIDERREGELING "De afgelopen jaren hebben enkele grote boekhoudschan dalen het nieuws gehaald. Denk aan de fraudes in de bouw wereld en bij Ahold en het Amerikaanse Enron. Sindsdien hebben vrijwel alle grote ondernemingen in Nederland een klokkenluiderregeling ingevoerd, zodat medewerkers weten welke weg ze kunnen bewandelen als ze constateren dat er iets niet in de haak is." "Nee, zeker niet. Dat zou ook geen goede basis zijn voor het met elkaar samenwerken. We kennen echter de voorbeelden van schandalen bij andere grote bedrijven die de media hebben ge haald. We gaan er in onze onderneming van uit dat zoiets niet zal gebeuren. Maar stel dat er toch iets gebeurt dat in strijd met onze gedragsregels, dan willen we medewerkers de mogelijk heid bieden om dit aan te kaarten, zodat er actie kan worden genomen." "Ernstige misstanden zoals fraude, diefstal of een milieu delict, bijvoorbeeld het illegaal lozen van chemicaliën." "Sinds 1 januari 2008 ben ik manager van de afdeling Internal Audit. Heineken Nederland heeft bepaald dat de rol van ver trouwenspersoon bij die functie hoort. Het is een logische com binatie. Geheimhouding en onderzoek doen zitten onze af deling in de genen. En omdat we willen weten wat er in de organisatie speelt, houden we van nature onze deur open en de drempel laag. Medewerkers komen kortom vrij gemakkelijk naar me toe om hun verhaal te doen." "Medewerkers melden misstanden in principe bij hun lei dinggevende. Is dit lastig, bijvoorbeeld omdat men geen col lega's wil 'verklikken' of omdat het de leidinggevende zelf betreft, dan kan de klokkenluider bij mij terecht. Ik garandeer zijn of haar anonimiteit en luid de klok, namens de melder, bij de verantwoordelijke leidinggevende. De leidinggeven de is verplicht om met de melding aan de slag te gaan en mij op de hoogte te houden van de voortgang van het onderzoek. Mogelijk vraagt de leidinggevende ons om het onderzoek te doen. Afhankelijk van de uitkomst hiervan kunnen maatre gelen volgen. Als vertrouwenspersoon ben ik verplicht om de klokkenluider van de voortgang op de hoogte te houden. Als de klokkenluider meent dat een en ander niet goed verloopt, kan hij of zij bezwaar indienen bij de integriteitcommissie van Heineken International." "Via mijn telefoonnummer 06 20 07 08 28, via een e-mail naar mark.jongejan@heineken.nl of door gewoon mijn kamer bin nen te lopen. Wat niet kan is een anoniem briefje sturen. Op basis van anonimiteit kan ik geen onderzoek starten; ik wil met iemand kunnen praten om een beeld te krijgen bij de situ atie. Bovendien moet ik de melder kunnen informeren over de voortgang van het onderzoek." "In dat geval kan men de zaak melden bij Expolink. Deze ex terne hulpdienst is 7 dagen per week en 24 uur per dag be reikbaar via het gratis telefoonnummer 0800 022 90 26. De dienst is Engelstalig, maar je kunt vragen naar een tolk. Expolink legt de melding aan mij voor en ik houd de melder via Expolink op de hoogte van de voortgang." Alle Heineken-medewerkers zijn verplicht om praktijken die schadelijk zijn (voor (de goede naam van) Heineken te melden. Heineken heeft sinds 2006 een formele klok kenluiderregeling. De regeling is bedoeld om klokken luiders te beschermen, hun anonimiteit te garanderen en duidelijk te maken welke weg werknemers moe ten bewandelen bij (vermoedens van) onrechtmatig heden. Informatie over de procedure is te vinden in de Heineken Wegwijzer! en op intranet onder: Werken bij - klokkenluiderregeling. Heinekennlmagazine [15]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2009 | | pagina 15