'Ondernemers investeren steeds vaker in bijzon dere HNL programma's' 'We hadden vaak te veel op voorraad' Is: key accountmanager Heineken Brouwerijen. Merkt van de kredietcrisis: "Is gelukkig nog een beetje ver van mijn bed. Merk er zelf niets van." "Een van mijn klanten vroeg ons om een herfinanciering, om dat hij bij een van zijn zaken de nodige aanloopverliezen had geleden. De normale procedure is datje zo'n klant financieel en commercieel beoordeelt en bij een positief oordeel de financiering regelt. De korting op het bier werd daar los van gezien. Nu gaan we die zaken wel combineren. In dit geval kreeg hij de herfinanciering in ruil voor een halvering van zijn korting. Toch zijn het taaie onderhandelingen. Van een korting doet een ondernemer nu eenmaal niet graag afstand. Daarnaast laten we ondernemers steeds vaker mee-investeren in bijzondere programma's. Zoals bijvoorbeeld de ijstap van Heineken Extra Cold. Je hoeft niet alles weg te geven. Het is soms ook een kwestie van durven." "De voorraden zijn bij Vrumona structureel teruggebracht van 27.000 naar 22.000 pallets. Dit heeft al duidelijk meer dan een miljoen euro aan cash opgeleverd. Omdat je minder hoeft uit te geven aan opslag-, pendel- en handlingskosten. Het terugbren gen van de voorraad is al langer een speerpunt. De hoogte van de vraag wordt onder andere vastgesteld op basis van een voor spellingsmodel, gevoed met informatie over de verkopen van vorige jaren. Maar dat voorspellingsmodel was niet erg betrouw baar, onder andere omdat de markt sneller verandert dan voor heen. Daardoor werd én te veel geproduceerd én werden er te grote voorraden aangehouden. Per productgroep hebben we gekeken welk voorspellingsmodel het beste past bij die groep. Ook hebben we alle masterdata opgeschoond. Doordat we drie honderd verschillende artikelen produceren, praatje over heel veel combinaties. Daar ben ik in totaal vijf maanden mee bezig geweest. Ik ben verrast door de winst die we hebben geboekt. In het nieuwe voorspellingsmodel wordt meer waarde gehecht aan actuele informatie, zoals bijvoorbeeld het rookverbod. We kunnen nu veel beter voorspellen wat een realistische voor raad per product is." Is: supply chain planner Vrumona. Zou als hij zelfde krediet crisis mocht oplossen: "Niet bezuinigen. Zet werklozen in bij de aanleg van nieuwe snelwegen en spoorlijnen." n. WIT» Heineken nl magazine [11]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2009 | | pagina 11