Eén systeem waarin alle gegevens
van de klant, maar ook alle leverings
processen zijn verzameld: HeiSale,
het nieuwe IT-platform dat eind 2010
operationeel moet zijn, heeft alles in
zich. Omdat iedereen bij Heineken
ermee te maken krijgt, gaan vijfen
dertig collega's als key users helpen
bij de invoering.
i jj~r
v>
'Al heel snel had ik het
gevoel: dit gaat goed
HEISALE
GAAT VOOR
GOUD
Heirieken verwacht veel van HeiSale. "We willen in één oogopslag
de situatie van de klant duidelijk hebben", legt Heineken Nederland
Programmamanager René Geelhuyzen uit. "De huidige IT-systemen
voorzien daar niet in. We hebben veel contacten met de klant. Hij
plaatst een order, heeft service nodig, soms heeft hij een klacht, hij
huurt een pand, heeft een tapinstallatie voor het weekend nodig:
voor elk van die onderdelen hebben we een apart systeem. Het prin
cipe daarachter was om voor iedere functionaliteit het beste systeem
te kiezen. Die vervolgens aan elkaar werden geknoopt. In de prak
tijk valt dat tegen. Door die lappendeken van systemen mis je als or
ganisatie de slagkracht om snel te reageren. Als een vertegenwoor
diger nu naar een klant gaat, wil hij zoveel mogelijk informatie over
de situatie. Wat heeft hij in bruikleen? Heeft hij een debiteurenach
terstand? Hoeveel service is aan hem beloofd? Om die vragen te be
antwoorden, moet nu een commercieel assistent voor ieder bezoek
aan een klant een mapje met informatie uit alle systemen samen
stellen. We willen een platform waarmee we weer vooruit kunnen.
Daarnaast is er ook een heel praktische: de systemen waar we ooit
mee begonnen, zijn verouderd en niet meer stabiel. De huidige situa
tie blokkeert de businessambitie."
Key user
Wat
Waar
Gertie Pinxteren
projectmedewerker HeiSale
Zoeterwoude
"Ik heb geholpen met het organiseren
van de teambuildingdagen. Iedereen was
enthousiast. Het verhaal van Robin van
Galen, die met zijn dameswaterpoloteam
goud won in Peking, was heel motive
rend. Niet voor niets hebben we diezelfde
ambitie, 'gaan voor goud', gekoppeld aan
HeiSale. De vijfendertig key users gaan
de komende twee jaar HeiSale in de prak
tijk testen en gebruikers begeleiden. Wat
kan wel en wat niet? De key users zijn af
komstig uit verschillende disciplines van
Horeca en Financial Services. Om als key
user te kunnen functioneren, moetje van
eikaars kennis profiteren. Daarom was
er in het programma veel ruimte gere
serveerd voor het kennismaken. HeiSale
kwam heel globaal aan de orde. Op de
tweede dag schoven consultants van het
HeiSale-project aan bij de lunch om iets
over het nieuwe systeem te vertellen. Het
is leuk om te zien hoe goed de dagen heb
ben uitgepakt. Bij binnenkomst op de eer
ste dag kenden sommige collega's elkaar
helemaal niet, maar al heel snel had ik
het gevoel: dit gaat goed. We hebben een
supergemotiveerde groep om de komen
de maanden mee aan de slag te gaan."
Heineken nl magazine [5]