Marijke van den Hoogen (39)
Project Manager New Product Introduction
Bezig met Jillz vanuit: innovatie
Helen Isherwood (51), Senior Technoloog "bij de
Bedrijfs Technologische Dienst in
's-Hertogenbosch
Bezig met Jillz vanuit: brouwen
JP'>
•V- -4.V ,-.
"Twee jaar hebben we gewerkt aan de implementatie van het nieuwe pro
duct Jillz binnen HNS. Al die tijd was het iets abstracts, iets waarvan we
alleen de lege onderdelen konden vastpakken. Toen dan eindelijk het eer
ste flesje van de band rolde en we dat echt in handen hadden: dat was zó
geweldig! Ik zag brouwerijmanager Paul Bleijs heel trots rondlopen - en
terecht! Er is zoveel betrokkenheid geweest van de brouwerij in 's-Herto-
genbosch om Jillz tot een succes te maken. Dat was lang niet altijd mak
kelijk, want zowel product als verpakking zijn heel complex. Het was onze
taak om dat wat Marketing had bedacht, verder te ontwikkelen en te produ
ceren: de nieuwe fles en het etiket, het recept opschalen, verpakkingslijn
aanpassen, dat soort dingen. Wat ik heel bijzonder vond, was om juist in dit
project met zoveel gedreven vrouwen samen te werken. Nee, dat was geen
opzet, het was toeval. Maar het was wel heel erg leuk!"
"Nadat de beslissing was gevallen om door te gaan met Jillz, volgde er een
heel implementatietraject voor de brouwerij in 's-Hertogenbosch. Dat heb
ik van begin tot eind begeleid. De uitdaging was om de bijzondere recep
tuur van Jillz, die op kleine schaal was ontwikkeld, te vertalen naar een
grootschalige geautomatiseerde brouwerij. Dat was heel complex. Er zitten
meer natuurlijke suikers in Jillz dan in bier en minder mout en geen hop,
omdat het niet bitter mag smaken. We moesten ook met nieuwe grondstof
fen werken, namelijk cider en meerdere natuurlijke aroma's. De uitdaging
was om precies de juiste verhoudingen te vinden. Twee jaar geleden zijn we
begonnen met Jillz. Vorig jaar was de drank af en beschikbaar in fust. Eind
januari zijn de eerste flessen afgevuld. Het was een grote technologische
uitdaging. Het is allemaal heel goed gelukt. Ja, het was ontzettend leuk hier
aan te werken."
Heineken nl magazine [19]