Jillz!
Het is zover: Jillz zit in de fles en kan de retailmarkt op! Begin
februari werden de eerste flessen afgevuld in de brouwerij in
's-Hertogenbosch. Vanaf maart is Jillz breed verkrijgbaar in
horeca en supermarkt, net als Strongbow Gold. Senior Brand
Manager Ralph Rijks spreekt van 'een van de belangrijkste
introducties in de geschiedenis van Heinekerï.
HÉT ALTERNATIEF VOOR BIER EN WIJN
HIP IMAGO
Alma Avdic (44) Technoloog Verpakken Quality
Assurance Team 's-Hertogenbosch
Bezig met Jillz vanuit: verpakken
De naam klinkt licht en spranke
lend "en zo smaakt het nieuwe
Heineken-drankje ook," vertelt
Ralph. "Jillz is lekker, verfrissend en heeft een lichte appel-
smaak." De nieuwste Heineken-creatie is een cider. Een natuur
lijke, licht alcoholische drank gemaakt van appels. Het
afgelopen jaar is Jillz in de horeca geïntroduceerd in een test
markt, nu volgt de verdere uitrol in de horeca en wordt het in
de supermarkt gezet samen met Strongbow Gold, afkomstig
van de Schotse dochteronderneming Bulmers. Cider wordt via
een gistingsproces bereid uit appels en de daarin aanwezige
suikers.
Vijfjaar geleden begon Heineken met de ontwikkeling van
Jillz. Ralph: "We wilden naast bier een andere licht alcohol
houdende drank aanbieden. Heineken als onderneming
spreekt namelijk veel mensen aan met zijn bier, maar er zijn
nog altijd ruim zes miljoen mensen in Nederland die liever
geen of weinig bier drinken, meestal vanwege de bittere
smaak. Vier miljoen van hen zijn vrouw. Zij hebben dan ook
weinig tot niets met Heineken, terwijl wij hen wel graag aan
ons willen binden. En de mannen in deze groep zijn goed voor
meer dan 3 miljoen hectoliter - een gigantisch potentieel!
Daarom zijn wij om ons heen gaan kijken in landen die ook een
volwassen biermarkt hebben, zoals Groot-Brittannië. Daar
zagen we dat bier en cider heel goed naast elkaar kunnen
bestaan. Zowel mannen als vrouwen drinken daar cider. Dat
inzicht leidde bij ons tot de ontwikkeling van Jillz. Geen bier,
geen wijn, maar een sprankelende cider met een verfrissende
afdronk."
Intussen kreeg Heineken met de overname van Scottish
Newcastle, twee jaar geleden, ook Bulmers in handen.
Bulmers is een grote ciderproducent - het levert gemiddeld
vier miljoen hectoliter per jaar. Ralph: "Dat was natuurlijk dé
kans voor Heineken Nederland om verschillende ciders aan te
bieden en te gaan bouwen aan een cidercategorie." De keus
voor Strongbow Gold, de fameuze cider van Bulmers, was snel
Alma Avdic (44), Technoloog Verpakken Quality Assurance Team 's-Hertogen
bosch was erbij toen Jillz dan eindelijk van de band rolde. "Sinds oktober vorig
jaar heb ik samen met een werkgroep aan het project 'Jillz in fles' gewerkt. Dat
project was een hele uitdaging omdat alles, van drank, flesje en dop tot om
verpakking nieuw was en dat vraagt veel aanpassingen aan een afvullijn. Het
moeilijkst was om de etiketten goed gepositioneerd op de flesjes te krijgen.
De etiketten moeten bij Jillz-flesjes namelijk precies in een bepaalde inkeping
terechtkomen. Uiteindelijkmet de inspanningen van de hele werkgroep en
de vakkennis van de operators, is dat goed gelukt. Bij de laatste Jillz-run is een
extra camera in de etiketteermachine geïnstalleerd, zodat de flessen met
eventueel verkeerd gepositioneerde etiketten uit de productie gehaald
kunnen worden. Ik vond het heel bijzonder om mee te mogen werken aan de
ontwikkeling en de productie van de eerste Heineken-innovatie buiten bier. En
Jillz is echt heel lekker geworden!"
Heineken nl magazine [17]