Marketing Sales: de gezonde strijd Field sales coach Bart Wijn en Heineken brand manager Annelotte Palthe kunnen volgens eigen zeg gen niet meer zonder elkaar. Zakelijk althans. Annelotte bedenkt aansprekende nieuwe producten, Bart overtuigt ondernemers om deze producten in hun assortiment op te nemen. Annelotte: "Ik kan nog zulke goede ideeën hebben, maar als ze niet tot hun recht komen op de winkelvloer, dan leve ren ze weinig op. Vandaar dat er voor het implementeren van innovatie een speciaal projectteam is geformeerd. Hierin zit ten Bart en ik, maar ook accountmanager Arnaud Wynia, accountassistent Bud van Loon, trademarketeer Pascal Ontijd en Elise Bomhof van Trade Instore. Met elkaar vertegen woordigen we alle disciplines die nodig zijn om een produc tintroductie tot een succes te maken." Bart: "Dat werkt heel goed. De vertegenwoordigers van retail bezoeken ongeveer acht supermarkten per dag. Wij weten waar de ondernemers op zitten te wachten, waar behoefte aan is. Arnaud zorgt ervoor dat het nieuwe product wordt ingekocht door de hoofdkantoren van de retailers. En Pascal weet als geen ander hoe je shoppers kunt beïnvloeden het ook daadwerkelijk te kopen." Annelotte: "In veel organisaties zie je misverstanden tussen marketing en sales. Dankzij deze samenwerking komt dat bij ons minder voor." Bart: "Het loopt inderdaad vrij soepel. Dat is overigens vooral een verdienste van Annelotte, zij is weet de neuzen altijd dezelfde kant op te krijgen." Annelotte: "Ik ben tijdens mijn traineeship zes maanden vertegenwoordiger geweest bij Vrumona. Daar heb ik ontzet tend veel van geleerd, bijvoorbeeld hoe belangrijk het is om Bart: "Nu gaat iedereen voluit voor het beste resultaat. Voordat er in projectteams werd samengewerkt gebeurde het nog wel eens dat communicatie naar de buitendienst vergeten werd. Dan kreeg je te elfder uren te horen watje de komende weken 'nog even in moest verkopen'. Dat gaat nu een stuk beter. Annelotte: "Er is altijd een gezonde strijd tussen marketing en sales, zo houd je elkaar scherp. Sales vraagt soms om con crete dingen waar wij als marketing nog geen antwoord op hebben. Vaak heeft dat met budget en hele strakke timing te maken. We kunnen zaken inderdaad best iets eerder opstar ten en de dingen minder gehaast doen. Zolang we samen in oplossingen blijven denken, komen we er wel uit!" Bart: "Ons geheim is inderdaad dat we eikaars kwaliteiten op waarde schatten. Daarmee dagen we elkaar steeds uit om verder te kijken dan onze eigen discipline en dat bevordert de samenwerking." Annelotte: "Samenwerken heeft wat mij betreft ook eerder te maken met het individu, dan met een hele afdeling. Samenwerken begint namelijk bij jezelf en bij jouw houding ten opzichte van een ander." vertegenwoordigers goed te informeren. Succes staat of valt met draagvlak en dat borgen we met ons multidisciplinaire team. Ideeën zijn op deze manier niet meer alleen van mar keting, maar van iedereen." Heineken nl magazine [25]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2008 | | pagina 33