02
03
Geen vrachtwagens
meer?
Is dat goedkoper?
Goed voor het milieu?
Bier dat van Zoeterwoude naar de Verenigde
Staten moet, komt onderweg naar de havens van
Rotterdam of Antwerpen nogal eens in de file te
staan. Net als lege containers trouwens, waarvoor
de vracht al klaar staat bij de brouwerij. Niet echt
efficiënt. Daarom gaan vanaf eind 2009 binnen
vaartschepen deze transporten overnemen.
Manager Customer Service Logistiek Export
Harry Werkman vertelt hoe.
'km
BIER
OVER DE
RIVIER
F]
.uun
"We verwachten wel dat het over enige
tijd goedkoper wordt. Want transport over
de weg wordt sneller duurder. Denk maar
aan kilometerheffingen op vrachtverkeer
in de Randstad vanaf 2011. En de hoge
brandstofprijs. Maar onze belangrijkste
reden is dat we met schepen veel efficiën
ter kunnen gaan vervoeren. Er zal altijd
aan- en afvoer zijn van containers. Er
zullen geen bierladingen meer klaar staan
terwijl de benodigde container nog
ergens in de file staat. We zullen veel
minder last hebben van opstoppingen op
de weg en in de havens. Daardoor kunnen
we ons werk veel meer geleidelijk doen in
plaats van met pieken en dalen. Dat is ook
meteen de belangrijkste verandering die
medewerkers zullen ervaren."
"Het speelt zeker mee, maar het is
niet onze voornaamste reden om over
te stappen naar de binnenvaart.
Deze manier van vervoer is inderdaad
minder schadelijk voor het milieu.
Eén keer varen staat gelijk aan 45 keer
op en neer rijden naar Rotterdam of
Antwerpen."
"Jawel, hoor. Onze binnenlandvracht blijft
per truck gaan. Ook de vrachtwagens
binnen Europa blijven rijden. Het gaat
alleen om containertransporten van bier,
grotendeels bestemd voor export naar de
Verenigde Staten. Dat gaat nu per
vrachtwagen naar de haven. En vanaf
eind volgend jaar moet dat per binnen
vaartschip. Dan gaan er, dag en nacht,
vrachtauto's pendelen tussen Zoeterwou
de en Alphen aan den Rijn. Want daar
komt een inlandterminal waarvan wij
voorlopig de grootste klant worden. En
daar worden onze containers op schepen
geladen. De terminal wordt gebouwd en
geëxploiteerd door Van Uden."
OPROEP
Welke kwestie zou jij eens in Vragenvuur aan de orde willen stellen? Beslis mee!
Heikele zaken en dringende vragen zijn welkom bij redactie@heineken.nl.
.n
[22] Heineken nl magazine