'Deze leverancier houdt ons echt een spiegel voorje gaat je bijna afvragen waarom we het met zo zouden doen [18] Heineken nl magazine BESPAREN MAAR In zaal 2 is het de beurt aan A&R Carton, producent van multipacks. Heineken staat voor groen en super premium, zegt deze. Waarom produceren jullie dan nog steeds van die eenvoudig uitziende dozen? A&R komt met het plan om alle dozen een glossy, full-colouruitstraling te geven, zonder dat dat Heineken extra geld kost. Binnen enkele jaren, als product en machines zijn geoptimaliseerd, treedt zelfs een besparing op. De truc is om de packs kleiner en van een dunner karton te maken, en om er vervolgens alleen op de plaats waar dat nodig is een verstevigende laag in te lijmen. De bedrukking met acht kleuren kan plaatsvinden in de productielijn, uiteraard voordelig. Als de leverancier een voorbeelddoos met inhoud laat zien, veert het panel nieuwsgierig op. "Is hij sterk genoeg?" vraagt financieel manager Hans van Dam. Iedereen mag de doos even vasthouden en zelf voelen. "Wat ik goed vind aan dit idee is dat het niet alleen kosten bespaart, maar dat het ook bijdraagt aan het premium karakter van Heineken," zegt teamvoorzitter Hubert te Braake later. "Heel creatief en goed doordacht." Ook de mensen van leverancier CCL Label komen met een verrassing. Ze starten hun presentatie met het uitdelen van een aantal Heineken- flessen met de opdracht: zoek de verschillen. Het panel inspecteert de flesjes van alle kanten, maar kan niets vinden. Wat blijkt? De flesjes hebben verschillende frontlabels. Eén label is iets kleiner dan het huidige gangbare formaat, één label heeft in plaats van een grijze print een percentage zwart en een ander label heeft geen groen. Want, zo redeneert de leveran cier, waarom groen printen op een groene fles? CCL Label stelt verschillende besparingsopties voor, maar de grootste slag zit hem toch in het standaardiseren van het labelformaat. Zichtbaar is het nauwelijks en het kost geen tijd en geld; het enige wat nodig is, is een aanpassing in de software van de machines. En dan, besparen maar: wel meer dan een miljoen euro per jaar! Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. KEUZE VOOR LIJM Na afloop van de twaalf zeer diverse presentaties is het tijd om de scores te gaan bekijken. Elk team zal zijn favoriete idee kiezen, dat aan het einde van de middag wordt gepresenteerd aan een aantal MT-leden. Zij beslissen uiteindelijk wie de win naar wordt. Bij panel 1 blijken de meeste punten te zijn uitgedeeld aan CCL Label. De panelleden zijn unaniem in hun keuze. Teamvoorzitter Jan Pieter van Kempen: "Natuurlijk kan het standaardiseren van labels op bezwaren van Marketing stuiten. Toch denk ik dat we de discussie daarover moeten aangaan. Deze leverancier houdt ons echt een spiegel voor, je gaatje bijna afvragen waarom we het niét zo zouden doen." Bij panel 2 is er minder consensus. De score komt totaal niet overeen met het gevoel dat de collega's hebben bij de gegeven presentaties. Hoe kan dat? "In de puntentel ling is een bepaalde weging meegenomen,"

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2008 | | pagina 26