Het is toch wel wat vreemd om als een soort examencommissie je relaties te ontvangen punten kan worden bijgehouden. Teamassistenten voeren de scores direct in in de computer, zodat aan het einde van de dag duidelijk is wie de winnaar is. Overigens is er ook nog wel wat ruimte voor buikgevoel. "Cijfers zijn tenslotte niet alles," zegt Aaltje. Tot slot waarschuwt ze de teams voor een te kritische houding. De leveranciers doen hun best op de presentatie en de goede relatie is voor Heineken belangrijk. "Vragen stellen mag natuurlijk, maar het is geen Idols," lacht Aaltje. Ze is vol verwachting. "We willen onze leveranciers het vertrouwen geven dat we ook echt iets met hun ideeën gaan doen. En het kan bijna niet anders dan dat er goede voorstellen tussen zitten, ik ben ontzettend benieuwd waar ze mee gaan komen." EINDELOZE VOORDELEN Dan dienen de eerste leveranciers zich aan. De twee panels zitten klaar, elk in een aparte zaal. Als de deur van zaal 1 opengaat en er drie vertegenwoordigers van RRK Wellpappenfabrik binnenkomen, klinkt even wat nerveus gegrinnik. Het is toch wel een beetje vreemd om als een soort examencommissie je relaties te ontvangen. Maar het ongemak duurt niet lang, er is weinig tijd en de Duitse fabrikant van golfkarton gaat snel van start. Sustainability, duurzame ontwikkeling dus, dat is het toverwoord volgens deze leverancier. Hij wil Heineken graag helpen om milieu vriendelijker verpakkingen te gebruiken zonder dat daarvoor extra investeringen nodig zijn. Sterker nog, dit zou juist geld moeten besparen. Hoe? Door over te stappen op nieuwe trays, de zogeheten e-golf. De voordelen zijn eindeloos volgens de Duitsers: er is minder materiaal nodig, de productietijd is korter, de productiekosten lager. En omdat er meer trays op een pallet passen kan het vervoer ook nog eens een stuk efficiënter. Een besparing van bijna 500.000 euro per jaar én minder uitstoot van C02, is de belofte. Toch lijkt het panel niet erg verrast. Later, als de leverancier is vertrokken, barst meteen de discussie los. "Dit idee komt me bekend voor," zegt logistiek manager Charlie Rabelink. "Inderdaad, dit hebben we vijfjaar geleden al eens getest en toen is het er niet door gekomen," zegt categorymanager Ivo Kaanen. "Het materiaal gaf problemen met vouwen, het scheurde makkelijk." Het napraten stopt onmiddellijk als de volgende leverancier alweer aan de deur klopt. De planning is zeer strak, voor de inhoudelijke jurering is aan het einde van de dag tijd vrijgemaakt. Aaltje: "Dat zorgt ervoor dat we niet te primair reageren op de presentaties. Straks weten we wat de puntenscores zijn, dan kunnen we de ideeën met elkaar vergelijken en kunnen we ze nog eens tegen het licht houden van onze belangrijkste criteria." Heineken nl magazine [17]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2008 | | pagina 25