'Uiteindelijk zal blijken dat duurzame oplossingen ook de goedkoopste zijn' Hoe komt het dan dat onze 'milieuprestaties' zo weinig bekend zijn? Waarom vind je het zo belangrijk dat het nu wel bekend wordt wat Heineken op dit gebied doet? Grondstoffen Brouwerij Logistiek: Consumptie: Recycling natuurlijke ingrediënten als gerst, hop en water; water, energie, bijproducten en reststoffen, afvalwater, emissies, transport; transport, multimodaliteit (meerdere vervoersvormen); tapsystemen, kelderbier; retourverpakkingen, verpakkingenbesluit. Finland, die de impact van bierproductie op het milieu had vergeleken met die van andere producten. Hij had niet alleen gekeken naar energieverbruik en CCh-uitstoot, maar ook naar zaken als landbouw en waterhuishouding. Verrassend genoeg kwam bier daar heel goed uit, beter dan bijvoorbeeld kaas. Met andere woorden: voor het milieu kun je beter bier drinken dan kaas eten... Maar serieus: ik vond het een eyeopener dat hij zo breed naar het onderwerp had gekeken. Zo breed moetje dus kijken. Omdat je anders binnen je bedrijf misschien bezig bent met dingen die niet meer het verschil maken, terwijl er op andere punten meer winst te halen valt. Een klein, maar verrassend voorbeeld: we hebben een keer het pigment veranderd van onze inkt voor de papieren etiketten. Daarna konden we het slib van de waterzuivering gebruiken als ingrediënt voor grondverbetering. Dat was een heel kleine aanpassing, waarvoor de technologie gewoon voorhanden was, en het had een grote reikwijdte, omdat we ineens veel meer aan recycling konden doen. In dat soort kleine dingen moetje het zoeken, en juist daarom is het belangrijk dat we inderdaad alle onderdelen van ons proces onder de loep nemen. Van de landbouw tot recycling, van de mouterij tot de consument. Dat we allemaal weten hoe duurzaam we precies werken en waar eventueel nog verbete ringen te vinden zijn. Voor mij was dat congres een aanleiding om eens echt goed te gaan kijken wat we bij HNS nu allemaal doen op het gebied van duurzaamheid. En daarbij vielen me twee dingen op. Ten eerste: we doen ontzettend veel! En ten tweede: de meeste mensen weten dat niet. Als het gaat om zuinigheid met energie, horen wij bij de beste in de wereld - we zitten zo'n 30% onder het gemiddelde van alle brouwerijen in de wereld. En dat geldt ook voor onze waterhuishouding: we hebben nog maar de helft nodig van de hoeveelheid water die we vroeger voor ons proces gebruikten. We werken aan het fileprobleem, onder andere door minder vrachtauto's de weg op te sturen en meer voor vervoer over water te kiezen. We zoeken naar energiezuinige tapsystemen en houden ons bezig met de recycling van verpakkingen. En zo kun je nog wel een tijdje doorgaan." "Doordat we er eigenlijk weinig over praten. Dat heeft aan een kant te maken met het wekken van verwachtingen. Als je naar buiten toe bekendmaakt datje duurzaam bezig bent, moetje wel heel zeker weten datje dat ook kunt waarmaken, anders gaat het tegen je werken. Zo kunnen wij wel zegen dat we zoveel mogelijk vrachtwagens van de weg willen halen, want dat willen we ook, maar er zullen toch vrachtwagens blijven rijden. Dus iemand hoeft bij wijze van spreken maar één zo'n Heineken-truck te zien en hij denkt al dat ons verhaal niet klopt. En ook intern hebben we het eigenlijk te weinig over dit onderwerp. De meeste Heineken-medewerkers voelen die verantwoordelijkheid wel en er komen dus ook genoeg ideeën voor duurzame oplossingen naar boven, alleen tot nu toe lukt het ons niet goed om die onder de aandacht te brengen." "Deels omdat het belangrijk is voor iedereen die met Heineken te maken heeft, te weten dat wij onze verantwoordelijkheid nemen, dat ze wat dat betreft dus een betrouwbare werkgever, partner, leverancier aan ons hebben. Wij willen, we moeten verantwoording afleggen over wat we doen en hoe we het doen, dat eist de maatschappij van ons. En intern, binnen de organisa tie zelf, is het goed dat iedereen weet wat er gebeurt. Dat vergroot het bewustzijn en de alertheid van de medewerkers om zelf ook kansen te blijven zien. En het zorgt ervoor dat goede ideeën niet beperkt blijven binnen een bedrijfsonderdeel, maar dat anderen er ook hun voordeel mee kunnen doen. Dankzij die gedeelde kennis word de duurzaamheid van onze organisatie als geheel versterkt. Echt duurzaam werken is opgebouwd uit veel kleine initiatieven, die samen een grote impact hebben." In de komende nummers van Heineken nl magazine zal telkens een van deze onderwerpen aan de orde komen. Om een goed overzicht te krijgen van de verschillende manieren waarop Heineken aan duurzaamheid kan werken, is een onderverdeling gemaakt in vijf verschillende terreinen: [12] Heineken nl mag azine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2008 | | pagina 20