PRATEN MET 1.560 MENSEN Als Directieteam hebben we regelmatig iets te melden aan de organisatie. Daarvoor hebben we verschillende middelen tot onze beschikking. Zoals dit blad, HNS- nieuws of Intranet. Maar soms wil je niet alleen iets melden. Soms ben je ook op zoek naar de reactie van de mensen binnen Heineken, waar onze plannen uiteindelijk altijd over gaan. Het liefst zou je dan met iedereen apart willen praten om je plannen uit te leggen en te horen wat zij ervan vinden. Maar met zoveel betrokkenen behoort dat niet tot de mogelijk heden. Dus ga je op zoek naar alternatieven. Binnen HNS hebben we daar de afgelopen jaren een aantal manieren voor gevonden, zoals de Roadshows en de Bierkratsessies. De Roadshows waren bijeenkom sten waarin het management van HNS een vertegen woordiging van HNS-medewerkers informeerde over de stand van zaken en de toekomstverwachtingen. Eens per jaar gaven we die op elk van de HNS locaties. De afgelopen maand hebben we voor het eerst een Roadshow voor alle medewerkers van HNS gehouden. De wens hiertoe kwam duidelijk naar voren uit de Climate Survey. De afstand tussen vloer en manage ment moest kleiner worden. De or heeft er zich ook sterk voor gemaakt. De eerste reacties waren zeer positief. Dat smaakt dus naar meer. Daarnaast hebben we twee keer per jaar de bierkratsessies. Daarbij klimmen de managers van de verschillende HNS-on- derdelen op het bierkrat en praten hun mensen bij. In theorie kun je denken: goed georganiseerd, goed gecommuniceerd. Maar dat is niet automatisch waar. Honderd mensen die stilzwijgend een verhaal aan horen zijn nog niet goed geïnformeerd. Een mooie stelling daarover is: de betekenis van je boodschap is de reactie die je krijgt. Krijg ik wel reactie? Ik zie dat het vaak dezelfde mensen zijn die vragen stellen en hun mening geven. Ik hoop altijd dat daarmee ook de vragen van de zwijgende meerderheid zijn gesteld. Maar ik weet het nooit zeker. De afgelopen keer heb ben we het wat anders aangepakt. Een korter verhaal en meer tijd voor vragen. Ook worden de vragenstel lers geholpen. Ik merk dat deze dingen helpen. De dialoog wordt beter en de afstand wordt kleiner. Daar ben ik erg blij mee en ook trots op. Wiggert Deelen Directeur HNS [2] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2008 | | pagina 2