'Extra druk op de ketel' De een heeft dagelijks te maken met horeca- of retailklanten, voor de ander ligt het wat minder duidelijk wie zijn of haar klant is. Toch wordt van alle medewerkers binnen Heineken verwacht dat zij klantgericht zijn. Wat betekent dat? En hoe ver ga je daarin? Wat kan beter? Hoe ver ga je voor je klanten? Kun je al hun wensen realiseren? e" Oss. klant weten wat de status van zijn aanvraag is. In zo'n geval wil hij dat alleen maar met zijn vertegenwoordiger bespre ken. Geld is toch een taboeonderwerp. Dat verandert als ze je kennen. Ik ga 's avonds na het werk regelmatig met een vertegenwoordiger of accountmanager mee naar klanten. Je merkt het verschil na zo'n bezoek. Als je iemands café kent, weet hoe zijn vrouw eruitziet, praat hij aan de telefoon veel makkelijker." "Soms duren zaken te lang. Aanvragen voor kredieten moeten over veel schijven. Daar gaan weken overheen. Ik vind dat je zoiets binnen een week rond moet hebben. Voor mijzelf heb ik niet het gevoel dat ik wordt gehinderd in mijn klantgerichtheid. Doordat we binnen ons salesteam goed samenwerken, heb ik veel vrijheid. Ik kan snel zaken regelen voor klanten." "Heel ver. Als commercieel assistent ondersteun ik de buitendienst, dat is mijn interne klant. Maar ik help ook wanneer een externe klant een probleem heeft. Bijvoorbeeld wanneer een horecaondernemer zit te wachten op materia len voor een evenement. Eigenlijk moet hij daarvoor bellen met de desbetreffende afdeling, maar ik ken de weg binnen de organisatie. Op zo'n moment zet ik wat extra druk op de ketel. Gisteren belde een café-eigenaar die bij mij in de buurt woont. Hij had koolzuurcilinders nodig voor een tafeltap- systeem dat de vorige dag was geleverd. Die heb ik na mijn werk bij hem afgeleverd. Zoiets doe je gewoon." "Klanten bellen soms met een vraag die eigenlijk tot de verantwoordelijkheid van de vertegenwoordiger of account manager hoort. Soms is er een lening afgesproken en wil een [24] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2008 | | pagina 24