[15] Zomaar een uitgaansavond in een club. Een mannelijke bezoeker heeft al behoorlijk wat drankjes op, zoveel is duidelijk. We zien een vlam en plots is de man getrans formeerd in een exhibitionist. Hij vraagt aandacht van iedereen, doet de moonwalk en vindt zichzelf hele maal het mannetje. Herken je dit? De exhibitionist is een van de vijf types uit de nieuwe wereldwijde reclamecampagne voor Enjoy Heineken Responsibly. De filmpjes laten zien wat overmatig alcoholgebruik met iemand kan doen. Naast de exhibitionist staan vier andere archetypen centraal: de vechtjas, de slaapkop, de huilebalk en de handtastelijke persoon. "Er is duidelijk gekozen voor een luchtige toon," vertelt llona van Wegen, senior brandmanager Heineken en medeverantwoordelijk voor de Nederlandse cam pagne. "De vijf filmpjes zijn humoristisch, hilarisch, over the top. De toon die je in zo'n campagne gebruikt is heel belangrijk, je wilt zeker niet betut telend overkomen. Uit internationaal onderzoek dat wij voor deze campagne deden, blijkt datje als bierfabrikant dicht bij jezelf moet blijven en niet met een opgeheven vingertje moet wijzen. Anders komt de boodschap ongeloofwaardig over." SPREEK DE VECHTJAS AAN! De toon mag dan luchtig zijn, de boodschap is bloedserieus. Ilona van Wegen: "We hopen dat mensen om de filmpjes lachen, maar aan het eind wel denken: oei, dit moet mij niet overkomen! We willen ze bewust maken van onverantwoord drinkgedrag. De bedoeling is dat mensen de kenmerken van het gedrag kunnen herkennen bij zichzelf en bij vrienden. En elkaar daar vervolgens op aanspreken." Het bespreek baar maken van drankgebruik tijdens het uitgaan is het belangrijkste campagnedoel, vertelt Ilona. "De Bob campagne richt zich al op verkeer en alcoholgebruik, en doet dat heel succesvol. Dat thema snijden wij dus niet aan. Bob heeft ervoor gezorgd dat niet drinken als je rijdt echt gemeengoed is geworden. Bijna niemand doet dat nog, dat was 20 jaar geleden echt anders. Wij hopen op een soortgelijk effect voor drinken en uitgaan." Behalve voor de hand liggende campagne doelen zoals naamsbekendheid genereren, moet de campagne ervoor zorgen dat het publiek weet dat ook Heineken zijn verantwoordelijkheid neemt als het gaat om onverantwoord drinkgedrag. Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2008 | | pagina 15