'Het moet wel gaan over dingen die er werkelijk toe doen' van het begin van de vorige eeuw. Met sporten heb ik een tegenstander, in mijn werk niet." JACK: "Kun je een voorbeeld geven van die louterende werking van de or?" HANS: "Er zijn diverse reorganisaties geweest in het recente verleden waarbij we evaluatie-afspraken hebben gemaakt met de or. Dat heeft er in sommige gevallen toe geleid dat we het beleid na een jaar bijstelden, op basis van een advies van de or, zoals ook bij Commercie is gebeurd. Dat zijn veelal goeie interventies geweest. Zo houd je elkaar scherp." JACK "Het is lastig om mensen te vinden voor de or. Collega's vinden vaak dat ze er geen tijd voor hebben of denken: past dat wel in mijn loopbaan? Heb jij goede tips hoe we mensen kunnen verleiden?" HANS: "De animo voor medezeggenschap wordt steeds kleiner. Dat is niet een typisch Heineken-verschijnsel, je ziet het overal. Dat komt ook doordat de contrasten tussen werkgever en werknemer minder scherp worden. Er is al veel bereikt: we hebben normale, moderne arbeidsverhoudingen en we communiceren op een goede manier. In zijn algemeen heid doen we het met die grote doelen heel behoorlijk. Het blijft heel belangrijk dat de or een goede afspiegeling is van de groep die hij vertegenwoordigt. De or moet ook zichtbaar zijn, het werk moet zich niet binnenskamers afspelen. De agenda van de medezeggenschap is ook belangrijk. Daar ben ik wel kritisch over, als ik kijk naar de afgelopen jaren. Heineken nl magazine [U]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2008 | | pagina 11