MORGEN IS INTERESSANTER DAN VANDAAG i Dit jaar verschijnt er geen apart Sociaal Jaarverslag. In plaats daarvan krijgt Heineken NL magazine vier keer een bijlage over een onderwerp dat alle collega's bij Heinken Nederland raakt. In dit eerste deel gaat het over leiderschap. Voetbalcoach Foppe de Haan schreef er speciaal voor dit blad een column over en vier leidinggevenden praten over hun ervaringen met leiden en geleid worden. 'Van een schouder klopje krijgt niemand een blessure' i I LEIDE SCHAP Voetbalcoach Foppe de Haan bracht de SC Heerenveen terug in de subtop van het Nederlandse voetbal, onder zijn leiding werd Jong Oranje Europees kampioen in 2006 en 2007 en bereikte het team voor het eerst sinds 1952 de Olympische Spelen. Voor mij bestaat goed leiderschap uit twee dingen: gevoel voor mensen en een duidelijke visie. Als leider moet jij zorgen dat de werksfeer de mensen past als een lekker jasje. Dat zit hem in de aandacht die je elkaar geeft, in openheid, zodat mensen zich kunnen uitspreken zonder direct afgerekend te worden. Ik zeg altijd: 'Durf je me ning te geven, durf ondernemend te zijn.' Leiders zijn vaak zo bezig met de resultaten, met winst maken, dat ze uit het oog verliezen dat het de men sen zijn die het doen. Zelf vergeet ik dat ook wel eens. Mijn vrouw heeft me ooit een lijstje gegeven met daarin de tekst: 'Van een schouderklopje krijgt niemand een blessure'. Die hangt nu op mijn kamer. Maar de leider is ook degene die het geheel overziet en opdrachten geeft. Dat kan betekenen dat een medewerker soms gewoon moet doen wat er van hem gevraagd wordt, ook al overziet hij niet alles. Zoals een verdediger zijn man moet uitschakelen, in het belang van het elftal. Dat vertrouwen ontstaat als de sfeer goed is, dan zijn mensen bereid je leiding te accepteren. En ook als je hen duidelijk weet te maken dat morgen interessanter is dan vandaag, dat verandering uiteindelijk beloning brengt. Ik vergelijk het wel eens met een wielrenner tijdens de eindsprint. Die moet zijn oog op de finish houden; zodra hij achterom kijkt, is hij verlo ren. Zo'n toekomstgerichte houding is goed voor een organisatie. r Heineken nl magazine [23]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2008 | | pagina 31