't Brandgeveul is gevestigd in de oude woning van de familie Brand. Het pand werd later gebruikt ais kantoorruimte. Van maandag tot en met vrijdag is het museum open tussen 11.00 en 17.00 uur. Het bezoek duurt twee uur en wordt afgesloten met een 'preuve- rie' in 't Kelderke, het mooiste proeflokaal in de regio. De entree bedraagt 13,40 en is inclusief koffie, vlaai, de preuverie en een Brand-geschenk. Je kunt boeken via de VVV Zuid-Limburg: telefoon 0900 9798. Wie dat wil kan het bezoek combineren met een fiets- of wandeltocht of met een rit met de Zuid-Limburgse stoomtrein. Zakelijke bezoeken met relaties kunnen worden geboekt via intranet - zelfbediening - facili taire diensten - ontvangsten. [22] Heineken nl magazine enthousiast, getuige de vele complimenten die Pruyn in ontvangst neemt. Ook Annesietske Stapel toont zich tevreden. Zij werkt voor Heineken Collection en stelde de tentoonstelling voor het Brand-museum samen. "Het was een geweldige verzameling. Ik heb er met veel plezier aan gewerkt. Het is natuurlijk ook een prachtig verhaal. Tot 1900 werd hier alleen bier voor Wijlre gebrouwen, later mocht heel Limburg meedrinken en nu willen ze heel Nederland veroveren. Wat voor mij het brandgeveul is? Met veel mensen iets leuks doen met een Brand-biertje erbij." Projectleider Lieke Westendorp was samen met jr. brandmanager Hendrik Nuyens verant woordelijk voor de totstandkoming en de opening van 't Brandgeveul: "Het brandgeveul staat voor passie, trots en genieten." Duidelijke taal. Westendorp is meer dan blij met 't Brandgeveul. "Ik ben er vooral trots op dat we binnen Heineken zo goed hebben samengewerkt. Met verschillende afdelingen hebben we dit van de grond gekregen. Het is echt teamwork geweest." Philip de Ridder en Thijs Brand Antoine Pruyn Lieke Westendorp en Hendrik Nuyens HET LEZERSOORDEEL VAN MARJOLEIN VAN WAARDHUIZEN: "Toevallig hebben wij deze zomer met ons team deze rondleiding gehad en dat was zeer geslaagd. Men is trots op het merk en dat voelde je ter plekke. Mooi om te zien dat daar nu ook andere bezoekers van kunnen 'proeven'." DE GEEST VAN DE PLEK Eregast Thijs Brand staat de hele middag al te stralen. Of beter: te glimmen, zoals hij het zelf noemt. Kort voor hij samen met Peter van Besouw de opening gaat verrichten, vertelt hij: "Hier hangt een spiritus loei, de geest van de plek. Door de jaren heen is hier van alles gebeurd, omdat er ooit een reden was om op deze plek iets te ondernemen." De Wijlrenaren voelden zich sterk verbonden met hun bier. "Brand-bier is een menselijk bier," legt Brand uit. "Toen de brouwerij in 1998 werd overgeno men door Heineken was heel Wijlre van streek. De maandag erna heb ik een advertentie geplaatst: Gèt ut weer un bitteke?" Brand kan er nu nog om lachen. Aan die andere eregast, Heineken CEO Jean Franpois van Boxmeer, de vraag waarom hij helemaal naar Limburg kwam om een Brand-bier te drinken. Van Boxmeer, nippend aan zijn Up: "Omdat ik heel veel geveul heb voor Brand en toevallig vind ik Brand-bier een van de lekkerste bieren van Nederland." Of hij dan maar even het verlossende woord wil spreken. Waar staat dat brandgeveul nu toch voor? Van Boxmeer, klip en klaar: "Dat staat voor lekker Limburgs bier. En het is trouwens niet alleen gevoel, het is ook business. Goede business, mag ik wel zeggen." Niek en Huub Gossens Jan Vandeberg

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2008 | | pagina 30