Henk Schoonhoven (38) RECHT UIT HET HART is Business Information manager voor HNS. Hij gelooft in IT als middel om kosten te drukken: werkt twee jaar als teamleider Services bij het Facilitair bedrijf Heineken Nederland. Hij is steeds meer de lol van goed inkopen gaan zien. "Wat heel goed is: er is veel meer discussie ontstaan over inkoop. Vier jaar geleden, toen ik op deze positie kwam, gebeurde dat veel minder. De afdeling van Hubert houdt ons nu een spiegel voor, dat werkt heel goed. Als niet- inkoper weet je niet altijd waar je op moet letten. Vooral in de IT geldt: met de aanschaf van een product zit je vaak ook voor vijf jaar vast aan het toeleverende bedrijf voor onderhoud. Als je geen afspraken daarover maakt, kan het zijn dat je voor een vervelende verrassing komt te staan. Soms zijn de clubs van wie je iets koopt niet al te stabiel en gaan ze na twee jaar failliet. Als dat gebeurt, heb je geen ondersteuning meer voor je product. Je moet van tevoren bedenken bij wie je dan terecht zou kunnen. Soms word je door schade en schande wijs. We gaan nu bewuster met de inkoop van IT om. Of ik nog besparingsmogelijkheden zie? Ik denk zelf dat er nog veel te halen valt door op een goeie manier IT in te zetten. Wat dat betreft loopt Heineken niet voorop. IT-investeringen zijn voor de lange termijn, je moet ervan uitgaan datje die in vier, vijf jaar terugver dient. Er zijn veel neveneffec ten van IT-investeringen die vooraf niet altijd bekend zijn, je moet er ook in geloven!" Heineken nl magazine [17] "Onlangs heb ik samen met de afdeling Purchasing een mantelcontract afgesloten voor drukwerk en vormgeving met Thieme GrafiMedia Groep. Binnen Heineken hadden we een aantal losse contracten, nu zijn ze gebundeld. Dat scheelt Heineken een paar ton op jaarbasis, toch een mooie besparing. De laatste twee jaar heb ik het inkoopbeleid wel zien veranderen. Het is duidelijker geworden. Ik weet beter wat ik van de afdeling Purchasing kan verwachten, en andersom. Ik lever de informatie aan, samen doen we de inkoop. Dat werkt heel goed. De vernieuwde intranet site van Purchasing helpt daar ook bij, met duidelijke stappen en de gouden regels. Er wordt nu meer en meer gekozen voor grote duidelijke contrac ten met een beperkt aantal bedrijven. Dat is handig, want voorheen waren er veel contracten met verschillende bedrijven, waardoor het overzicht kwijt was. Dat overzicht komt nu terug, dat werpt zijn vruchten af. Zelf neem ik niet meer klakkeloos de eerste de beste mogelijk heid om in te kopen. Nee, samen met Purchasing kiezen we de beste contracten met behoud van kwaliteit tegen de best mogelijke kosten. Ik heb beter voor mezelf en Heineken leren opkomen."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2008 | | pagina 25