Niet blind tekenen Check of er contracten zijn afgesloten voor het product/de dienst die je nodig hebt. Als dit niet zo is, bepaal dan zelf aan de hand van de verwachte omzet of Purchasing het proces gaat uitvoeren. Indien je zelf een externe partij gaat contracteren, volg de instructies van de Purchasing-website en gebruik de aangeleverde documenten. i Als medewerker doe je er goed aan te beseffen datje niet zomaar overal een handtekening onder kunt zetten. Het is misschien te simpel voor woorden, maar gebruik je verstand, net als bij de aanschaf van een auto, een keuken of een huis. Wat goed is om te weten: je kunt ook persoonlijke risico's lopen, bijvoorbeeld als een aanbieder in een contract zet dat je persoonlijk aansprakelijk bent. Dus voorkom dat en bij twijfel: neem contact op met Purchasing of met Juridische Zaken. De afdeling Purchasing Heineken Nederland contracteert externe partijen. Maar ook buiten deze afdeling hebben medewerkers met inkoop te maken. Voor hen geldt: Als er een contract met een leverancier ligt, moet daar gebruik van worden gemaakt. Als er geen contract bestaat en de uitgave is groter dan 25.000 euro op jaarbasis, is het verplicht om Purchasing in te schakelen. Voor uitgaven daaronder gelden processtappen die te vinden zijn op de intranetsite van Purchasing, kies Zelfbediening, Inkoop. De do's-en-dont's van inkoop zijn erg belangrijk. Voor wie te maken krijgt met het inkopen van een product of dienst, nog even de procedure samengevat: 80% van alle flessen die in een straal van 300 kilometer om Nederland heen worden geproduceerd gaat naar Heineken. Dat komt omdat wij zoveel naar de VS en andere landen expor teren. Dat zijn eenmalige verpakkingen die daarna in de glasbak verdwijnen. We exporteren tien a twaalf miljoen hectoliter per jaar, dus daar is wel wat glas voor nodig. [16] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2008 | | pagina 24