L n j 7 gouden inkoopregels 2 i Kom op tijd naar ons toe! Zuinigheid 289 met vlijt... 00 r I De afdeling Purchasing Heineken Nederland bestaat in zijn huidige opzet sinds een jaar en telt 28 mensen. Er werken buyers, contract managers en transactie- en business support medewerkers. Collega-inkoopafdeling Group Purchasing (onderdeel van Group Supply Chain) zorgt wereldwijd voor de contracten tussen Heineken en leveranciers van directe goederen (flessen, mout, blik, hop, etc.) Zodra deze contracten zijn afgerond, zorgt de afdeling Purchasing HNL voor een correct gebruik van deze contracten binnen Heineken in Nederland. I Onlangs verspreidde het directieteam een brief waarin het belang van efficiënt inkopen werd onderstreept. Hieronder nog eens de 7 'gouden regels': m m m m Bepaal nauwkeurig wat de eisen en wensen zijn, welk onderdeel door de leveranciers geleverd moet worden. Vraag bij minimaal drie aanbieders een offerte op en zorg dat elke aanbieder gelijke informatie ontvangt. Indien een leverancier géén getekend acceptatie formulier heeft meegestuurd waarin de documen ten (Heineken-voorwaarden) geaccepteerd zijn, moet de leverancier uitgesloten worden van de procedure. Een offerte van de leverancier hoeft niet geaccep teerd te worden. Dit is een aanbod waarover onderhandeld kan worden. Voer met meerdere partijen een commercieel en inhoudelijk gesprek. Bepaal je keuze na onderhan deling en evaluatie. Laatje nooit verleiden tot het geven van vertrouwelijke informatie. Neem voldoende tijd voor onderhandeling en het vastleggen van de afspraken. Tijdsdruk werkt niet in ons voordeel. Een opdrachtbevestiging kan alleen getekend worden door een Heineken-medewerker met een externe tekenbevoegdheid. Onderteken nooit een opdrachtbevestiging of offerte van de leverancier! Als je Purchasing wilt of moet inschakelen, doe dat dan in een zo vroeg mogelijk stadium. Als er al een getekende offerte of een contract met een leverancier ligt, wordt het voor de mensen van Purchasing lastig om nog invloed uit te oefenen. Hubert: "Wij werken altijd heel nauw samen met de afdeling waarvoor we inkopen. Bijvoorbeeld: als de afdeling Communicatie een communicatiebureau wil inhuren, dan heeft de afdeling zelf misschien de neiging te kiezen voor een bureau dat ze al kennen. Maar wij gaan bekijken: waar moet het bureau aan voldoen? Daarna benaderen we bureaus, dat kunnen er soms wel tien of meer zijn. Samen kiezen we dan de beste optie. Zo krijg je een samenspel waarbij je een goede leverancier kiest, met een goede kwaliteit, tegen het beste kostenniveau." A. Fit 2 Fight is Heinekens internationale efficiency operatie waarmee de vaste kosten omlaag moeten worden gebracht. Aan het einde van dit jaar moet er 200 miljoen euro zijn bezuinigd op de vaste kosten. En dat betekent ook dat er flink gelet wordt op alles wat er wordt ingekocht - of dat nu drukwerk is of kantoorbenodigdheden, onderhoudsdiensten in de brouwerij of uitzendkrachten zijn. Heineken nl magazine [15]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2008 | | pagina 15