Bouke Massop Martin Berghout DIALOOG Omdat Heineken verantwoordelijk is voor de biervoorraden in de distri butiecentra van Albert Heijn, zijn de systemen aan elkaar gekoppeld. Op basis van de actuele verkoopinformatie van Albert Heijn belevert Heineken de distributiecentra. Maar hoe gaat dat 's zomers, als het bijvoor beeld onverwacht mooi weer is en de vraag naar bier plotseling stijgt? Bouke: "Zomer of winter, de klant blijft onvoorspelbaar. Gelukkig is ons huidige systeem ingericht op die onvoorspel baarheid. Zo kunnen we een plotseling toenemende bier- vraag meestal vóór blijven. Albert Heijn volgt de weersvoor spellingen, daar hebben we standaardtools voor. Als een hittegolf nadert, weten we bijvoorbeeld dat we meer Heineken-bier zullen verkopen. Die gegevens zijn vanuit historie opgeslagen. De verhoogde verkoop voeren we dan in in ons Replenishment-systeem en alle winkels krijgen meer Heineken om de verhoogde vraag op te vangen." Martin: "Daarom is het zo belangrijk om over acties te communiceren. Wij maken nu afspraken met Albert Heijn over welke producten, in welke perioden, in actie gaan. Die informatie deel ik hier met de teamleiders van CS&L (Customer Support Logistiek) Zoeterwoude en Hartog Bikker in Den Bosch, die dan vervolgens de bezetting hierop afkunnen stemmen. Ook informeren we Simon Loos, onze vervoerder, zodat die dan kan zorgen voor voldoende transportmateriaal." Bouke: "Wij hebben samen ook goede afspraken gemaakt over het voorkomen van enorme pieken voor het weekend." Martin: "Ja, voorheen gebeurde het wel eens dat een actie 'explodeerde' aan het eind van de week. Vanaf donderdag doen de meeste consumenten immers hun weekendbood- schappen en dan kan het opeens enorm hard gaan." Bouke: "Door de voorraad aan het begin van de week iets op te hogen voorkom je die pieken en leveren we alles uit naar onze winkels." Martin: "En tijdens een actieweek bellen wij elkaar dagelijks over de werkelijke verkopen en bekijken we of we moeten bijsturen. We hebben een zeer goede band. Daardoor kunnen we elkaar altijd bellen over dingen die goed en (bijna) niet goed gaan." Bouke: "Ja, dat waardeer ik ook. Het is prettig dat wij open en eerlijk met elkaar praten. Als er iets in de bevoorrading misgaat, kijken we niet zozeer naar de schuldvraag als wel naar de oplossingen." Leeftijd 36 Functie is Flowmanager Replenishment bij Albert Heijn in Zaandam Woont in Woerden met vrouw en twee kinderen Vrije tijd dan doe ik leuke dingen met mijn gezin, gaan we erop uit in Nederland of sport ik Typisch Bouke betrokken, open en eerlijk, collegiaal Leeftijd 43 Functie teamleider Customer Support Control bij Heineken in Zoeterwoude Woont in Moordrecht met vrouw en twee kinderen Grootste passie tennis Typisch Martin collegiaal, fanatiek in werk, gedreven, harde werker

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2008 | | pagina 28