.'.■^IMIOTOTIOTIOTIOT
■»- '—flotl
H
si»jMHI
9ipm 4ipm 4ipm
«I
'We moesten overal en nergens door
de hele brouwerij spullen neerzetten'
m ww ww w ww ww www w w W V
Glas: 25.000 wagens
Karton: 5.000 wagens
Blik: 4.800 wagens
A
o
Mout: 6.000 wagens en 150 schepen
I I I I «- I
^^^P
Rest: 4.800 wagens (kroonkurken, folie, pallets, labels etc)
WAT MOET ER DAN ANDERS?
"Om daar duidelijkheid over te krijgen heb
ik eerst vijf weken rondgelopen op de
brouwerijen - en met verschillende mensen
gesproken. Daarna ben ik met de leveran
ciers en vervoerders gaan praten. Met mijn
eigen ideeën en de informatie die ik had
gekregen, heb ik een visie opgesteld en die
heb ik gepresenteerd aan HNS. Toen is
gezegd: zo gaan we het doen. Er is voor
dezelfde manier met dezelfde systemen en
met dezelfde kwaliteit gaan werken. Ook is
er nu een duidelijk visie op Inbound
Logistiek, waarmee we naar de leveranciers
en vervoerders kunnen gaan."
WAT STAAT ER TE GEBEUREN?
"Er zal in de toekomst op de brouwerijen
steeds minder opslagruimte zijn voor de
voorraden glas en blik, terwijl er juist een
gekozen om één afdeling te maken voor
Inbound Logistiek en die centraal op te
hangen aan een Inbound Logistiek manager
- mij dus - om het hele aanvoerproces tot
aan de productielijnen optimaal in te
richten. Zo kunnen we met de operationele
afdelingen Inbound Logistiek in Zoeterwoude
en 's-Hertogenbosch steeds meer op
grotere behoefte is aan ruimte doordat we
meer gaan produceren. Elet zou ook nog
kunnen dat die voorraden helemaal gaan
verdwijnen van de brouwerij. We gebruiken
glas en blik ontzettend veel, terwijl er
(vooral in Zoeterwoude) maar voor een
aantal uren productievoorraad kan staan.
Dat is te weinig. We ontkomen er daarom
niet aan om te gaan werken met één of
meer ontkoppelpunten: voorraadlocaties in
de nabijheid van de brouwerijen. In
Zoeterwoude is dat voor glas nu al een
loods van 8.000 m2 op ongeveer een
kilometer van de brouwerij. Glasleve
ranciers gaan de materialen daar naartoe
brengen. Maar tegelijkertijd willen we dat
er niet meer handelingen komen rond glas
en blik. Want elke keer datje ze 'oppakt',
kost geld. En omdat het om grote hoeveel
heden gaat, gaat het dus ook al snel om
heel veel geld. Daarom wordt de stroom
glas vanaf het ontkoppelpunt direct aan de
lijn gekoppeld. In 's-Elertogenbosch gebeurt
hetzelfde voor blik, daar hebben we een
ontkoppelpunt voor blik in Oss, een halfuur
rijden van de brouwerij."
HOE GAAT DAT IN ZIJN WERK?
"Bij het ontkoppelpunt in Zoeterwoude
bijvoorbeeld kunnen medewerkers via
computerschermen de productielijnen van
de brouwerij in de gaten houden. Als ze
zien dat er nog maar een paar pallets staan
[16] Heineken nl magazine