'Mensen willen weten
hoe hun leidinggevende
over hen denkt'
Samenwerken voor de klant
Het werkt!
De prioriteiten
En nog een heikel punt, volgens het onderzoek: de onderlinge sa
menwerking tussen afdelingen... "Daar kwam inderdaad kritiek
op," beaamt Hans. "Blijkbaar is het nog steeds zo dat we slecht
over de muren van afdelingen heen kijken, dat er op meer plaat
sen tegelijk het wiel wordt uitgevonden en de bureaucratie een
samenwerking tussen afdelingen in de weg staat. Dat moeten we
echt verbeteren. De grote efficiencyslagen van de afgelopen ja
ren zijn wel zo'n beetje afgerond, nu moeten we onze effectivi
teit vergroten door de interne samenwerking verder te stimule
ren. Net als het verbeteren van de klantgerichtheid, ook iets
waar we volgens het onderzoek slecht op scoren. En dat is ern
stig, een commerciële organisatie als Heineken kan het zich niet
permitteren om niet klantgericht te zijn."
Wat gaat er nu concreet gebeuren met de uitkomsten? Hans: "Het
directieteam heeft eerst de belangrijkste uitkomsten gepresen
teerd aan de leidinggevenden die aan ons rapporteren. Zij gaan
er dan weer mee naar de leidinggevenden in de volgende laag,
zodat de verschillende uitslagen uiteindelijk per afdeling bespro
ken worden. Afgezien van een paar duidelijke algemene uitkom
sten, zoals dat punt van het belonen, moeten we oppassen dat wij
van hieruit niet al te veel willen regelen. De uitkomsten zijn per
bedrijfsonderdeel verschillend, vaak zelfs per afdeling. En we
moeten dus zorgen dat ze ook per afdeling worden opgepakt.
Wij hebben aan alle leidinggevenden gevraagd om eerst hun oor
te luisteren te leggen, eerst te horen wat hun medewerkers echt
te zeggen hebben, en dan te komen met een actieplan. Die plan
nen bespreken we elk kwartaal. Zo bewaakt het directieteam de
voortgang van de verbeteringen. Vanaf nu wordt om de twee
jaar een werkklimaatonderzoek gehouden en komt er elk jaar
een tussentijdse meting. Zo houden we de aandacht voor een
goed werkklimaat levend. Overigens: het grappige is dat veel
managers de gesprekken op hun afdeling zien als een vorm van
voorbereiding voor hun actieplan, terwijl de medewerkers ze
vaak al beschouwen als een resultaat van het werkklimaatonder
zoek: er is aandacht!"
Naar aanleiding van de uitkom
sten van de het werkklimaaton
derzoek heeft het directieteam
vier prioriteiten geformuleerd
waarop dit jaar en begin 2009
gerichte actie wordt onderno
men. Dit zijn ze nog even in het
kort:
1. Klantgericht werken
In een commerciële organisatie
als Heineken moet klantgericht
werken altijd en overal prioriteit
hebben. Dat geldt zowel voor
externe als interne klanten.
2. Samenwerking tussen
afdelingen
Die samenwerking heeft ook
gevolgen voor de efficiëntie
waarmee we als organisatie
werken. Verdere verbetering van
onze bedrijfsvoering zal daarom
meer afhankelijk worden van de
verbetering van onze interne
samenwerking.
3. Leiderschapsgedrag
Persoonlijke feedback, aandacht
voor het welbevinden van
mensen, en het vertrouwen in
directie- en managementteam
zijn duidelijke verbeterpunten.
4. Betere koppeling van beloning
aan prestatie
Dit jaar willen we met de vak
organisaties bespreken hoe we
variabele beloning verder
introduceren in de organisatie.
[12] Heineken nl magazine