Isabelle Spindler-Jacobs Sergey Pletnev
DIALOOG
Voor de tweede keer op rij won Vrumona de Industributie Trofee in de categorie Drank. Niet
alleen werd Vrumona eerste in de eigen bedrijven-categorie Drank, maar onze collega's scoor
den ook hoog op de ranglijst van alle typen bedrijven samen: een vierde plaats. En dat terwijl ze
vorig jaar nog op de 23e plaats stonden. Twee collega's vertellen hoe ze dat voor elkaar kregen.
Isabelle: "Toen we vorig jaar de Industributie Trofee wonnen,
scoorden we laag op het gebied van trademarketing. Kort ge
zegd gaat dat over marketing naar de detailhandel. Dan moetje
bijvoorbeeld denken aan hoe je je acties kunt afstemmen op
een bepaalde supermarktformule. Daar zijn we aan gaan werken."
Sergey: "We hebben van Trademarketing een aparte afdeling
gemaakt. Voor die tijd viel het onder Accountmanagement. Er
werken nu meer mensen op de afdeling en we hebben ook een
trademarketeer voor de buitendienst. Die kan de ideeën die bij
voorbeeld vanuit marketing komen, afstemmen op de onderne
mer. De kwaliteit van trademarketing wordt in het
Industributierapport op twee punten beoordeeld. Eén: kennis
van de formule van de klant. En twee: de ondersteuning van in
troducties. Van de klant hebben we op beide punten hogere cij
fers gekregen."
Isabelle: "Die beoordeling is er trouwens niet alleen de reden
van dat we die veranderingen hebben doorgevoerd. Ik vind dat
je altijd in beweging moet blijven."
Sergey: "De scores gaven natuurlijk wel aan dat een verande
ring noodzakelijk was. Al dit jaar laten we een diepgravend
klantonderzoek uitvoeren om te bekijken hoe het nog beter kan.
Daarnaast beginnen we zelf met periodieke gesprekken met de
klant."
Isabelle: "Vergeet onze vertegenwoordigers niet. Sinds vorig
jaar leveren zij elke week een volledig verslag in van de ontwik
kelingen in de markt, compleet met foto's. Ze brachten altijd al
veel informatie en nieuwe producten naar binnen, maar nu
gaat dat veel gestructureerder."
Sergey: "De samenwerking tussen onze afdelingen is erg be
langrijk. Een voorbeeld: presentaties over nieuwe producten
worden door Trademarketing gemaakt, maar ook accountma
nagers houden die presentaties. Andersom is de relatie tussen
de accountmanager en de klant van invloed op de manier
waarop Trademarketing zaken kan doen."
Isabelle: "Overall steeg Vrumona van de 23e naar de 4e plek.
Stilletjes droom ik ervan ooit eerste te worden, maar daar is
niet echt op te sturen. Dit jaar won een bedrijf in kippenvlees.
Het is een beetje appels met peren vergelijken. Er blijft natuur
lijk altijd ruimte over voor verbetering en groei. Daar gaan we
binnenkort verder over brainstormen."
Sergey: "Ik denk toch dat het haalbaar is. Onze afdeling
Trademarketing is nog jong, dat betekent dat we nog veel kun
nen groeien. Als het aan mij ligt, gaan we verrassen dit jaar. We
gaan hard op zoek naar creatieve ideeën waarmee we onze
producten kunnen promoten."
Leeftijd: 42
Functie: manager Food Vrumona
Wil benadrukken: "Deze prijs is echt te danken aan de inspan
ning van heel Vrumona. Iedereen heeft zijn eigen rol, maar
we hebben het samen gedaan."
Leeftijd: 34
Functie: manager Trademarketing Vrumona
Meest trots op: "De prijs zelf. We zijn niet uitgegaan van mo
dellen, maar hebben gekeken naar de behoefte van de klant.
Dat heeft zich uitbetaald."