t' Lobbyen in de praktijk: vier actuele kwesties Rookverbod in de horeca Tegengaan alcoholmisbruik bij jongeren 3 De verpakkingenbelasting 4 Accijnsverhoging op bier Is dat de enige manier waarop wordt gelobbyd? "Vanuit Heineken Nederland wel. Heineken Corporate is ook actief op dit gebied. Een aantal mensen houdt zich daarmee bezig, onder meer in Brussel. Ook werken wij nauw samen met andere vertegenwoordigers in de branche. Bij belangrijke gesprekken over de bier markt schuift de directie van Heineken Nederland aan en dat geldt ook voor Vrumona als het gaat om de frisdrank industrie." Hoe krijg je toegang tot een minister of staatssecretaris? "Dat is makkelijker dan veel mensen denken. Zo heeft iedere burger toegang tot de Tweede Kamer. Op internet kun je zelfs de directe telefoonnummers van Kamerleden vinden. Zij zullen alleen niet iedere burger die een probleem heeft, willen en kunnen ontvangen. Maar als een vertegenwoordiger van een gehele bedrijfstak zich meldt, dan zal die persoon zeker worden gehoord. Daar naast hebben lobbyisten van grote organisaties, waaronder ook Heineken, een eigen Kamerpas waarmee ze direct toegang hebben tot de Tweede Kamer. Op deze manier kan op elk moment een belangrijk politiek debat worden gevolgd en kan er eenvoudig contact worden gezocht met Kamerleden." Stellen lobbyisten ook zelf beleidsmaatregelen voor? "Zeker. Ook Heineken maakt zich hard om alcoholmisbruik onder jongeren tegen te gaan. Onlangs hebben we nog vanuit de branche een voorstel bij de minister van Volksgezondheid neerge legd voor een extra accijnsverhoging op alcoholische dranken. Met de opbreng sten kunnen maatregelen worden HET OORDEEL VAN jAN FEIJER "Ik zie voor alle partijen alléén maar voordeel. Heineken benut de mogelijkheid om zijn standpunt over het onderwerp toe te lichten aan de overheid. De overheid wordt zo beter en breder geïnfor meerd en kan hiermee rekening houden bij de besluitvorming." genomen in de strijd tegen alcoholmis bruik. Het is trouwens niet zo dat we alle aandacht alleen maar richten op de politiek. Ik zit bijvoorbeeld ook met studentenverenigingen aan tafel om te kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat excessen met alcohol onder studenten voorkomen kunnen worden. En met onze Enjoy Heineken Responsibly-campagne laten we zien dat we verantwoord alcoholgebruik zeer serieus nemen." Zijn lobbyisten aan regels gebonden? Mag je bijvoorbeeld een fles wijn cadeau doen of politici op een etentje trakteren? "Formeel zijn er nauwelijks regels. Maar iedereen begrijpt natuurlijk dat omkoping taboe is. Als een Kamerlid onze brouwerij bezoekt, mogen we hem na afloop wel een presentje geven. Mits zo'n cadeautje niet boven een bepaald bedrag uitkomt. In de praktijk ben ik daar dan ook erg voorzichtig mee." Eveline Graus: "Op dit terrein voeren we geen actieve lobby, dat laten we over aan de tabaksindus trie. Wel volgen we de ontwikkelingen nauwgezet. We hebben veel horecaondernemers als klant die wij ook op dit terrein zo goed mogelijk willen voorlichten." Heineken wil dit graag aanpakken. Dat betekent dat we alles in het werk stellen om met alle partijen gezamenlijk tot goede maatregelen te komen. Het kabinet wil een verbod op alcoholreclame op radio en tv tot negen uur 's avonds en wil dit vastleggen in de Mediawet. Opmerkelijk is dat alleen publieke omroepen zich hieraan hoeven te houden. Wij zouden liever zien dat de branche dit zelf regelt via de Reclamecode voor Alcohol houdende Dranken. Dan heb je het in eigen hand en geldt het verbod voor alle zenders. Dat voorkomt willekeur. De beslissing hierover is nog niet gevallen." "De wetgeving hierover is zo goed als afgerond. Voor bier en fris hebben we een vrijstelling gekregen voor de bijdrage aan het Afvalfonds. De opbrengsten uit dit fonds gaan direct naar gemeenten om het huisvuil op te halen. Onze statiegeldflessen komen echter niet in het huisvuil terecht. Om deze reden hebben we vanuit de Tweede Kamer voor onze sta tiegeldflessen een vrijstelling gekregen." "Vanaf 1 januari 2009 wordt de accijns op bier met dertig procent verhoogd. Hoewel we deze maatregel niet direct afkeuren vragen we ons wel af of het doel, het tegengaan van alcoholmisbruik, hiermee wordt gehaald. De verhoging zal uiteindelijk worden doorberekend, wat vooral nadelig is voor consumenten en voor slijters in de grensregio. Die lopen kans dat hun klanten in het buurland bier gaan kopen. Omgerekend betreft het een verhoging van 2,7 cent per flesje pils. We hopen dat het uiteindelijk niet zo'n vaart zal lopen." [12] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2008 | | pagina 18