Audits bij Vrumona:
'McDonald's wil ook weten
hoe we met ons personeel
omgaan'
Snel een product traceren
Regels fijnslijpen
Joop: "De licentiegevers willen zien of we conform de regels
werken die ze voorschrijven. We krijgen weliswaar heel dikke
handboeken, maar hoe hebben we ervoor gezorgd dat we ook
doen wat in die boeken beschreven staat? Hebben we geborgd
dat we de juiste grondstoffen en de juiste recepten gebruiken?
Dat we hygiënisch werken? Hoe snel kunnen we alle producten
van een partij traceren als in de winkel blijkt dat er iets met een
product aan de hand is? Dat is het soort zaken waar bij audits
naar wordt gekeken. McDonald's kijkt ook naar onze sociale
verantwoordelijkheid. Of we goed voor onze medewerkers
zorgen."
"Altijd spannend," noemt Joop de audits van licentiegevers en
partners. "Je wilt toch goed voor de dag komen. Unilever en
Pepsico hangen er ook een ranking aan. Een ranglijst van
scores. Soms spreken de audits van de ene licentiegever en de
andere elkaar tegen. Wil de één dat je ieder uur controleert
hoeveel suiker er in het product zit terwijl een tweede licentie
gever dat iedere twee uur wil. En ze kosten veel tijd. De audit
van Pepsico telt bijvoorbeeld duizend vragen. Ik besteed
gemiddeld een dag per week aan audits. Daarnaast hebben
we een senior kwaliteitsanalist die ondere andere alle audits
begeleidt en zorg draagt voor de afhandeling van de corri
gerende maatregelen. Natuurlijk zit er veel overlap tussen
de verschillende audits en komt het voor datje in twee weken
tijd twee keer hetzelfde verhaal vertelt. Toch beschouw ik de
hoeveelheid audits niet als iets negatiefs. Als je in je eigen bedrijf
loopt, zie je soms iets over het hoofd. Het zijn geen grote dingen
die tijdens audits van licentiegevers aan het licht komen, die
hebben we er allang zelf uitgehaald met de interne audits. Het
gaat veel meer om het fijnslijpen van regels."
"Zonder audits loopje het risico bedrijfsblind te worden," vindt
Joop Wiggers, Quality Manager Vrumona. "Dan ga je op de
automatische piloot." Binnen Vrumona is hij verantwoordelijk
voor alle audits. En dat zijn er heel wat. Een belangrijke rol
spelen de audits die worden afgenomen door externe licentie
gevers en zakenpartners als Pepsico, Schweppes, Rivella,
Unilever en McDonald's. Al deze partijen sturen een of twee
dagen per jaar iemand langs voor een audit.
[16] Heinekennl magazine