Sneller uit de tap
René en Baukje hebben alle vertrouwen in Jillz. Beiden vinden
ze het een lekker drankje en niet omdat dat zo hóórt. Baukje:
"Het is een goed alternatief voor bier en wijn. Vrouwen
HET OORDEEL VAN MIRANDA BOS:
"Tijdens de Sales Impact-dag hebben wij Jillz mogen
proeven. Leuk om nog eens terug te lezen wat de
argumenten zijn voor een drankje speciaal voor
vrouwen. Ik kan niet wachten om in de kroeg een
rondje Jillz te bestellen!"
verfrissend is en lekker koud
gedronken moet worden.
Baukje: "Vrouwen willen in
een rondje geen drankje
'speciaal voor vrouwen'. Het
drankje moet vrouwen wel
aanspreken, maar niet
exclusief voor vrouwen zijn.
Daarom zijn we bijvoorbeeld ook
niet met een roze drankje gekomen.
Het moest dus een stoere naam zijn, niet
typisch vrouwelijk. En daarbij moet 'ie goed verstaanbaar zijn
voor de barkeeper, de zogenaamde easy bar call. Er waren
natuurlijk meerdere opties en die zijn allemaal getest. Alles
wat we aan dit drankje konden onderzoeken, is onderzocht.
Dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Onder
tijdsdruk hebben we bij vroegere producten wel eens sneller
moeten schakelen dan goed was. Alle wetenswaardigheden
rond dit drankje zijn in de markt onderzocht. Het is uniek dat
we daar zoveel tijd voor hebben gekregen. De eerste reacties
van de horecaondernemers zijn erg positief. Dat komt natuur
lijk ook doordat het product tijdens de pilot goed werd
verkocht. Het lijkt er voorlopig op dat veel vrouwen inderdaad
op zoek waren naar een toegankelijk drankje voor in de kroeg.
Precies zoals uit onze eerste onderzoeken bleek."
bestellen vaak een wijntje, maar de kwaliteit daarvan is niet
overal even betrouwbaar. Met Jillz is dat natuurlijk wel het
geval. Daarbij geloof ik dat er onder vrouwen echt behoefte is
aan een drankje als dit." Dat Jillz uit de tap wordt geschonken,
past bij de behoefte aan een 'makkelijk' en toegankelijk
drankje. Een rondje bier en Jillz staat sneller dan een rondje
bier en wijn; voor die laatste moet immers een fles worden
opengetrokken.
Baukje erkent dat er al vaker is geprobeerd een lekker
alcoholisch drankje voor vrouwen te maken. Nu is het anders.
"De markt is er klaar voor," zegt ze. "Vijfjaar geleden bestond
er ook niet zoiets als een Nike Women Store of een speciale
vrouwentelefoon. Je ziet dat vrouwen steeds meer behoefte
krijgen aan iets voor zichzelf. Daarbij moet trouwens wel
worden gezegd dat Jillz niet expliciet voor vrouwen is. Mannen
moeten het ook kunnen drinken, en gelukkig is gebleken dat
ook zij het lekker vinden."
Al met al past het nieuwe drankje niet bij de wens om meer
vrouwen aan het bier te krijgen. "Nee, dat klopt," zegt Baukje.
"Met Jillz wil Heineken juist een doelgroep bereiken die we tot
nu toe nog niet bereikten en dat betekent weer extra volumes."
Heineken nl mag azine [13]