Ron van Dinteren Beatrice Moulianitaki DIALOOG De horecabranche kent veel jonge seizoens- en oproepkrachten die slechts tijdelijk werken. Voor ondernemers is het de kunst het service- en kennis niveau van deze mensen snel op peil te krijgen. Daarom ontwikkelde Beatrice Moulianitaki bij Vrumona een lespakket; Het ABC voor de Horeca. Ron van Dinteren is een van de eerste ondernemers die het toepast. [22] Heineken nl magazine 48 eigenaar van discotheek De Kelder in Hank en restaurant De Notaris in Werkendam horecaondernemer worden net als zijn vader Ron is lid van het bestuur van het Gastvrijheidsgilde 29 was trademarketeer out of home bij Vrumona, maar heeft inmiddels vrijwillig afscheid genomen van Heineken. ballerina worden Beatrice komt uit een echte horecafamilie "Vrumona hecht waarde aan goede kwaliteit in de horeca. Daarom hebben we in samenspraak met horeca ondernemers én branchespecialisten Het ABC voor de Horeca ontwikkeld. Dit lespakket levert op speelse wijze praktische kennis over hoe personeel het verschil kan maken in de horeca. Het bestaat uit een boek, een instructie- film en een klantenenquête. In het boek staat precies beschreven wat de algemene werkzaamheden in de horeca zijn: van het aan- en uitdoen van het licht tot en met het ontvangen van gasten." "Wij organiseren een aantal keer per jaar een avond voor het personeel. Dan proberen we iedereen ervan te doordringen wat het betekent om in een discotheek of restaurant werkzaam te zijn. Hoe geef je een klant het gevoel dat hij welkom is, hoe kun je actief verkopen en hoe zit het met hygiëne? Het ABC voor de Horeca is precies het handvat waar horecaondernemers behoefte aan hadden." "We hebben het pakket inhoudelijk gebaseerd op het Vrumona-rendementsmodel. De vijf pijlers zijn: Omgeving Sfeer, Gastheerschap Service, Productaanbod Kwaliteit, Actieve Verkoop Presentatie en Traffic. Per pijler worden alle taken nauwkeurig omschreven. Bij Actieve Verkoop Presentatie staat bijvoorbeeld heel gedetailleerd hoe je verschillende dranken uitserveert; etiket naar voren, altijd in een merkglas, wel of niet met ijs. Verder bevat het legio weetjes en praktische tips die je goed kunt gebruiken als je voor het eerst met een dienblad in je handen staat." Ron: "De arbeidsmarkt is krap op dit moment en het is moeilijk om aan mensen te komen. Van de nieuwelingen wil je als het even kan allemaal toppers maken. Dit pakket helpt daarbij. Ik ga het trouwens ook inzetten bij mijn vaste medewerkers. Een opfriscursus kan geen kwaad." "Wat ik heel erg leuk vind, is dat we nu ook worden benaderd door scholen die een horecaopleiding verzorgen. Dat die zijn geïnteresseerd in het ABC zie ik absoluut als een compliment."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 24