Samenwerken met de brouwer
De prijs van pils in de horeca
kan dus niet omlaag?
oppes p5) is samen met zijn oroer ion eigenaar van tsca
Caffé, Escape Lounge en Caffé de Kroon. Bij elkaar 3.000m2hor
- plein in Amsterdam. Hoe is zijn
kader van transparantie: de winstmarge voor Heineken op dat
glas pils is ongeveer 3 cent.
Het lijkt nu misschien of een ondernemer dan heel veel marge
maakt. Maar dat is niet waar. De horecaondernemer moet uit die
60 procent zijn pand, zijn inrichting, zijn personeel, gemeentelijke
lasten en zijn inkoop betalen. En voor alle horecaondernemers is
dit elke dag weer keihard werken om ook nog een goede boter
ham te verdienen. De prijs van een biertje in Nederland behoort
nog steeds tot de allerlaagste in Europa."
"Helaas niet. Integendeel zelfs. Er is op dit moment sprake van
een sterke stijging van grondstoffenprijzen op de wereldmarkt.
De moutprijzen zijn bijvoorbeeld meer dan verdubbeld en er is een
tekort aan glas voor flessen en glazen. Daardoor zijn prijsverhogin
gen ook voor bier volgend jaar onafwendbaar."
I i\M 11
"Ik ben al 35 jaar horecaondernemer en heb met verschillende
brouwers gewerkt. We begonnen in Utrecht met Cartouche.
Daar was Bavaria de bierleverancier. Toen we naar Amsterdam
kwamen en Escape startten, namen we onze brouwer mee. Dat
betekende niet dat wij daaraan zaten vastgebakken. Voor de
start van Café de Kroon in 1990 zijn we dan ook met Heineken
gaan praten. We zochten een partner die de kansen zag en
bereid was te investeren. Het leek logisch om dat met de
brouwer van een A-merk te bespreken. Bovendien is
Amsterdam toch de thuishaven van Heineken, het was te
verwachten dat dat een extra impuls gaf aan hun wens om met
ons samen te werken. En dat bleek ook zo te zijn.
Dat betekent nog niet dat ik niet meer over prijzen onderhan
del. Wij onderhandelen over alles. In het tv-programma over 'de
prijs van bier' kwam een ondernemer aan het woord die
klaagde dat hij gedwongen werd het hele Heineken-pakket af te
nemen en geen kortingen kreeg. Ik herken me daar niet in. Ik
heb niet het gevoel dat over mijn hoofd heen wordt besloten
welke producten ik wel of niet kan verkopen.
Ik heb op dit rijtje op het Rembrandtplein verschillende soorten
horeca. Waaronder een in een pand dat ik huur van Heineken. In
het huurcontract staat dat we in dat pand Heineken op de tap
moeten voeren. Daar ben ik mee akkoord gegaan. Maar
niemand dwingt mij tot het afnemen van een restpakket. Dat
doe ik dan ook niet automatisch. In Escape hebben we Bavaria
op de tap en Heineken in pacofles. Ik wil zelf in de hand hebben
wat ik inkoop en verkoop. Ik ben geen bierverkoper. Mijn
product is beleving en emotie. Als een product of leverancier
daaraan kan bijdragen dan is dat mooi. De innovatieve kracht
van Heineken en de manier waarop zij het merk neerzetten past
bij ons. Maar ik zie collega's die denken: 'ik heb een A-merk in
huis dus nu zal het vanzelf wel lopen'. Dat is natuurlijk niet zo,
als je zo denkt verkoopje het verkeerde product: niet de
beleving maar het bier."
Heineken nl magazine [21]