Samenwerken met de brouwer De prijs van pils in de horeca kan dus niet omlaag? oppes p5) is samen met zijn oroer ion eigenaar van tsca Caffé, Escape Lounge en Caffé de Kroon. Bij elkaar 3.000m2hor - plein in Amsterdam. Hoe is zijn kader van transparantie: de winstmarge voor Heineken op dat glas pils is ongeveer 3 cent. Het lijkt nu misschien of een ondernemer dan heel veel marge maakt. Maar dat is niet waar. De horecaondernemer moet uit die 60 procent zijn pand, zijn inrichting, zijn personeel, gemeentelijke lasten en zijn inkoop betalen. En voor alle horecaondernemers is dit elke dag weer keihard werken om ook nog een goede boter ham te verdienen. De prijs van een biertje in Nederland behoort nog steeds tot de allerlaagste in Europa." "Helaas niet. Integendeel zelfs. Er is op dit moment sprake van een sterke stijging van grondstoffenprijzen op de wereldmarkt. De moutprijzen zijn bijvoorbeeld meer dan verdubbeld en er is een tekort aan glas voor flessen en glazen. Daardoor zijn prijsverhogin gen ook voor bier volgend jaar onafwendbaar." I i\M 11 "Ik ben al 35 jaar horecaondernemer en heb met verschillende brouwers gewerkt. We begonnen in Utrecht met Cartouche. Daar was Bavaria de bierleverancier. Toen we naar Amsterdam kwamen en Escape startten, namen we onze brouwer mee. Dat betekende niet dat wij daaraan zaten vastgebakken. Voor de start van Café de Kroon in 1990 zijn we dan ook met Heineken gaan praten. We zochten een partner die de kansen zag en bereid was te investeren. Het leek logisch om dat met de brouwer van een A-merk te bespreken. Bovendien is Amsterdam toch de thuishaven van Heineken, het was te verwachten dat dat een extra impuls gaf aan hun wens om met ons samen te werken. En dat bleek ook zo te zijn. Dat betekent nog niet dat ik niet meer over prijzen onderhan del. Wij onderhandelen over alles. In het tv-programma over 'de prijs van bier' kwam een ondernemer aan het woord die klaagde dat hij gedwongen werd het hele Heineken-pakket af te nemen en geen kortingen kreeg. Ik herken me daar niet in. Ik heb niet het gevoel dat over mijn hoofd heen wordt besloten welke producten ik wel of niet kan verkopen. Ik heb op dit rijtje op het Rembrandtplein verschillende soorten horeca. Waaronder een in een pand dat ik huur van Heineken. In het huurcontract staat dat we in dat pand Heineken op de tap moeten voeren. Daar ben ik mee akkoord gegaan. Maar niemand dwingt mij tot het afnemen van een restpakket. Dat doe ik dan ook niet automatisch. In Escape hebben we Bavaria op de tap en Heineken in pacofles. Ik wil zelf in de hand hebben wat ik inkoop en verkoop. Ik ben geen bierverkoper. Mijn product is beleving en emotie. Als een product of leverancier daaraan kan bijdragen dan is dat mooi. De innovatieve kracht van Heineken en de manier waarop zij het merk neerzetten past bij ons. Maar ik zie collega's die denken: 'ik heb een A-merk in huis dus nu zal het vanzelf wel lopen'. Dat is natuurlijk niet zo, als je zo denkt verkoopje het verkeerde product: niet de beleving maar het bier." Heineken nl magazine [21]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 21