'Dc vrinst van Heineken op Verklaart dat helemaal het prijsverschil tussen een flesje "bier in de super markt en een pilsje in het café? Hoe komt de prijs van een "biertje in het café dan tot stand? De tweede klacht van de horecaondernemers in het programma was dat de in koopprijs van "bier voor de horeca hoger is dan die voor de supermarkten. "Voor een groot deel wordt dat verschil ook veroorzaakt doordat bier voor de supermarkteigenaar een andere functie heeft dan voor de horecaondernemer. Supermarkten stunten vaak met bier, om zo meer klanten de winkel in te krijgen. Terwijl een gemiddeld horecabedrijf draait op de marge van bier, gebruikt een supermarkt de volledige marge - en soms zelfs meer dan dat - voor acties en kortingen. Dat wordt dan weer gecompenseerd doordat die extra klanten ook andere producten kopen. Veel van onze horecaondernemers geloven dat niet, maar vraag een franchisenemer van een super markt maar eens wat voor marges hij maakt op bier! Dat is overigens het gevolg van de felle prijzenoorlog in de super markten. Die heeft geleid heeft tot tienduizenden ontslagen in het levensmiddelenkanaal. Als Koninklijke Horeca Nederland stelt dat de prijs omlaag moet, omdat dit bij supermarkten ook kan, betekent dit dat hun leden met verlies moeten verkopen en ook mogelijke ontslagen op de koop toe moeten nemen." "Als een glas Heineken van 25 cl in de horeca €1,90 kost, dan is daarvan ongeveer een vijfde deel accijns en btw. De inkoop, exclusief accijns, is ook een vijfde. De rest, dus 60 procent, is de brutomarge van de ondernemer. In het "Dat prijsverschil heeft alles te maken met de kosten die gemoeid zijn met het bedienen van de horeca. Een gemiddeld café neemt jaarlijks 75 hectoliter bier af. Aan een distributie centrum van een supermarkt wordt jaarlijks wel meer dan 100.000 hectoliter geleverd. Dat is ruim 1.000 keer zoveel! Wij hebben in totaal zestig mensen aan het werk om de supermarkten te voorzien. Daar verkopen wij tweederde van ons volume. Voor de horeca hebben we 1.300 man op de been en daar gaat eenderde van het volume om. Met andere woorden: de kosten per liter voor de horeca zijn voor ons ook hoger. Stel dat een horecaondernemer net zoveel afneemt als bijvoorbeeld Albert Heijn, tegen hetzelfde serviceniveau, dan krijgt hij ook dezelfde prijs. Zo simpel is het." [20] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 20