Waarom kost een biertje in het café zo veel meer dan bier in de super
markt? En hoe vast zitten horecaondernemers aan 'hun' bierbrouwer?
Dat waren twee centrale vragen in het tv-programma Zembla dat
eind september werd uitgezonden en waarin Ronald den Elzen werd
geïnterviewd. Zijn antwoorden op die vragen werden niet volledig
uitgezonden. Daarom nogmaals Ronald aan het woord.
In het programma klaagde
een ondernemer dat hij en veel
van zijn collega's 'vastzitten'
aan Heineken, doordat ze niet
alleen drank afnemen, maar
ook hun pand van de brouwer
huren. Hoe zit dat?
DE PRIJSl
VANEEN
BIERTJE
"Het beeld dat alle horecaondernemers aan ons geketend
zouden zijn, klopt niet. Inderdaad bezit Heineken een aantal
panden of de huurcontracten voor panden, maar dat geldt
slechts voor 5 procent van onze klanten. De andere 95 procent
heeft een liberale overeenkomst voor de levering van onze
dranken. Zij kunnen ons elke dag beoordelen op onze merken,
ons serviceniveau en onze condities en als ze niet tevreden zijn,
kunnen ze met twee maanden opzegtermijn van de overeen
komst af. Wat dat betreft is Heineken de enige liberale brouwer
van Nederland. Naar onze inschatting is meer dan 80 procent
van de klanten bij de andere brouwerijen voor langere tijd
gebonden."
[18] Heineken nl magazine