Waarom kost een biertje in het café zo veel meer dan bier in de super markt? En hoe vast zitten horecaondernemers aan 'hun' bierbrouwer? Dat waren twee centrale vragen in het tv-programma Zembla dat eind september werd uitgezonden en waarin Ronald den Elzen werd geïnterviewd. Zijn antwoorden op die vragen werden niet volledig uitgezonden. Daarom nogmaals Ronald aan het woord. In het programma klaagde een ondernemer dat hij en veel van zijn collega's 'vastzitten' aan Heineken, doordat ze niet alleen drank afnemen, maar ook hun pand van de brouwer huren. Hoe zit dat? DE PRIJSl VANEEN BIERTJE "Het beeld dat alle horecaondernemers aan ons geketend zouden zijn, klopt niet. Inderdaad bezit Heineken een aantal panden of de huurcontracten voor panden, maar dat geldt slechts voor 5 procent van onze klanten. De andere 95 procent heeft een liberale overeenkomst voor de levering van onze dranken. Zij kunnen ons elke dag beoordelen op onze merken, ons serviceniveau en onze condities en als ze niet tevreden zijn, kunnen ze met twee maanden opzegtermijn van de overeen komst af. Wat dat betreft is Heineken de enige liberale brouwer van Nederland. Naar onze inschatting is meer dan 80 procent van de klanten bij de andere brouwerijen voor langere tijd gebonden." [18] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 18