WestergasTerras in Amsterdam Voormalig softwareprogrammeur en consultant Jelle Nijhuis (36) belandde drie jaar geleden per toeval in de horeca. Samen met zakenpartner Alex Holmes (41) begon hij café-restaurant WestergasTerras in de oude gasfabriek in het Amsterdamse Westerpark. "Het park is een culturele ontmoetingsplaats en trekt steeds meer mensen." Hoe staan de zaken? Wat vind je het leukste aan jouw zaak? Hoe zit het met de concurrentie? Wat is je favoriete Heineken-product? Welke relatie heb je met Heineken? Wat zou Heineken mogen veranderen? Wat maakt jouw dag helemaal goed? "We zitten nog in de opstartfase. Zo willen we het over dekte terras dichtmaken met glazen wanden. Dan krijg je een serre en hebben mensen in de winter ook het gevoel buiten te zitten. De faciliteiten van de twee nieuwe zalen, WesterLiefde en WesterUnie, zijn ook net in gebruik. Deze kun je, in combinatie met onze catering, afhuren voor feesten, evenementen en club-events. Dat loopt al erg goed, want we zijn tot het einde van het jaar volgeboekt." "De locatie is uniek. Ons terras ligt in het groen en grenst aan het water en ook het gebouw is bijzonder. Het behoort tot het zogenaamde Westergasfabrieksterrein. De karak tervolle oude gebouwen zijn groot industrieel erfgoed, gerenoveerd en nu onderdeel van het Westerpark gewor den. Een deel van deze gebouwen wordt verhuurd voor tijdelijke, vooral culturele en multimedia evenementen. Daarmee is het park een culturele ontmoetingsplaats en dat trekt steeds meer mensen." "Het park telt zes horecaondernemingen. Dat zou je concurrentie kunnen noemen, maar dat voelt niet zo. Als je tien uitzendbureaus bij elkaar zet, heeft dat een aanzuigende werking op de markt. Dat gaat ook zo in de horeca. Hoe meer er te doen is, hoe meer mensen erop afkomen." "Ik ben het meest gecharmeerd van Brand-bier, een mooi kwaliteitsproduct." "We hebben heel lang getwijfeld over wie onze bier leverancier moest worden. Uiteindelijk hebben we voor Heineken gekozen. Hans Buitelaar, onze contactpersoon bij Heineken, gaf de doorslag. Brand is creatief, betrokken en betrouwbaar. En wij zijn niet de enigen die dat vinden. Collega-ondernemers zijn er ook zeer over te spreken." "Niet veel, want we zijn tevreden. Maar het zou leuk zijn als ze de leiding zouden nemen in een horecanetwerk waardoor er meer informatie-uitwisseling komt. Ik denk dat daar behoefte aan is en dat daarin voor Heineken een grote rol is weggelegd." "Een bomvol terras, zowel buiten als onder de luifel." FEITEN EN CHFERS De zaak van Jelle Nijhuis en Alex Holmes bestaat uit drie delen. Het WestergasTerras heeft een binnen- en buitenterras van bijna 500 vier kante meter. Op de eerste verdieping ligt de WesterUnie, een grote zaal met een twaalf meter hoog plafond en een oppervlakte van 640 vierkante meter. Hier is plaats voor circa 800 gasten. De andere zaal, WesterLiefde, is met 230 vierkante meter en een plafond van acht meter hoog een stuk knusser. De locaties zullen naar schatting jaarlijks 900 hectoliter Brand, Heineken en Heineken Extra Cold omzetten. Heineken nl magazine [17]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 17