RECHT UIT HET HART Peter Louwerse (49) Is groepsleider Logistiek voor de unit Middelburg en werkt bijna tien jaar bij Heineken. Fietst nu nog elke dag naar zijn werk, maar verwacht dat na de verhuizing twee uur reistijd hem niet in de koude kleren gaat zitten. Is horecavertegenwoordiger voor de unit Nijmegen. Met 350 horecazaken onder zijn hoede bepaalt hij voor een groot deel zijn eigen werkklimaat. "Mij maakt het niet uit in welke vorm ze het gieten; er moet altijd naar medewerkers geluisterd worden. Onze unit gaat sluiten, verschillende afdelingen zijn al verhuisd. Ik ga straks naar Etten-Leur. In zo'n onderzoek kun je melden wat je op je hart hebt. Het MT zal de beslissing echt niet terugdraaien. Maar zo komen gevoelens aan de oppervlakte en blijven ze niet broeien. Ik ben benieuwd wat er gebeurt met onze opmerkingen. Ik heb een keer eerder zo'n soort onderzoek ingevuld, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets heb teruggehoord. Ons werkklimaat hier is heel goed; grote collegialiteit, fijne sfeer en een trots gevoel over Heineken als werkgever. Na de verhuizing zal dat minder zijn, denk ik. Ik las dat Hans de Ruiter in het weekend een voetbalelftal traint. Zo'n team presteert samen op één veld. Door de nieuwe werkwijze bij Heineken zijn veel spelers verdeeld over verschillende locaties. Ik ben bang dat ons sterke teamge- voel dan wat minder is. Dit soort twijfels kan ik uiten in het onderzoek." [12] Heineken nl magazine "Ik ben blij dat Heineken dit soort onderzoeken doet. Als bedrijf moetje weten wat er intern speelt, om extern goed te kunnen presteren. Ik ben benieuwd naar de resultaten, naar de acties. Niet alleen intern voor mijn eigen unit, maar ook naar het verschil met andere bedrijfsonderde len. Ik zou wel een landelijk overzicht willen krijgen. Een goede terugkoppeling moti veert ook om de volgende keer zo'n vragenlijst weer serieus in te vullen. Ons werkklimaat? Ik vind dat de commercie te veel belast wordt met administra tieve rompslomp. Hier heeft onze directie wellicht een uitdaging. Ik wil ondernemend en creatief bezig zijn. Dat kan ik niet als ik achter mijn laptop zit, daarvoor moet ik in mijn gebied lopen. Met klanten praten. Dat prikkelt en levert nieuwe ideeën. Wat ik heel goed vind, is dat ik vrij mag ondernemen en creatief mag zijn. Heineken heeft de beste innovatieve ideeën ter wereld. Alleen is mijn ervaring dat we die soms - door interne logheid - minder slagvaardig in de markt zetten. Toch is Heineken een fantastisch bedrijf om voor te werken, ieder bedrijf heeft zijn verbeterpunten, zolang je laat zien dat daaraan gewerkt wordt en de mensen daarin betrekt, ben je intern, naar mijn mening goed bezig."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 12