Waarom wordt het onderzoek juist nu gehouden? Wat gebeurt er met de resultaten? Er zijn wel eens onderzoeken geweest, waarvan niets meer werd vernomen... Weten de leiding gevenden dan precies wie er kritiek heeft geuit? Climate survey 2007 in mijn vrije tijd een voetbalelftal en daar mee vergelijk ik het altijd: een elftal waarin de sfeer goed is, presteert veel beter dan een elftal waarin iedereen chagrijnig is. Uiteindelijk is werken ook teamsport, een bedrijf functioneert beter als iedereen op elkaar is ingespeeld, als iedereen weet wat er van hem verwacht wordt en als de doelen helder zijn." "Het is nu een jaar geleden dat we de nieuwe organisatiestructuur hebben neergezet: Heineken Nederland als één bedrijf. Inmiddels zijn de grootste verandertrajecten achter de rug of in ieder geval is er voor iedereen duidelijkheid over wat er gaat gebeuren. Dit is dus een goed moment om te kijken hoe we ervoor staan, op welke punten we nog dingen kunnen verbeteren. Om maar een voorbeeld te noemen: er is in het verleden nogal eens kritiek geweest op de kwaliteit van onze besluitvormingsproces sen. We hopen erachter te komen of dat verbeterd is door de nieuwe structuur. Zo niet, dan kunnen we kijken wat er nog meer moet gebeuren. Voor ons, als Directie, is zo'n onderzoek een belangrijke bron van informatie. We kunnen wel zeggen dat onze deur altijd open staat, dat iedereen kan binnenlopen, maar in de praktijk werkt dat natuurlijk niet zo. En wij kunnen wel een bepaald idee hebben, maar of 3.000 mensen in het bedrijf dat idee ook hebben, weten we niet zeker. Deze climate survey is een betrouwbaar meetinstrument, dat zich al bewezen heeft bij andere grote ondernemingen. Het is, voor de hele interna tionale Heineken-organisatie, ontwikkeld door een bedrijf dat hiermee een jarenlange ervaring heeft." "Dat zal nu zeker niet het geval zijn. Als je zoiets begint en het blijft vervolgens heel lang stil, dan kun je het beter niet doen. "Nee, de vragenlijsten worden door een extern bedrijf geanalyseerd en de uitkom sten zijn volledig anoniem. De uitkomsten worden wel per bedrijfsonderdeel bekend gemaakt, maar dat geldt niet voor te kleine afdelingen. Stel er werken ergens maar vijf mensen, dan zou wel heel duidelijk worden wie wat heeft geantwoord. Zo'n klein onderdeel wordt dan bij een groter geheel gevoegd in de uitkomsten." Maar door de manier waarop dit onderzoek is ontwikkeld, is de 'follow-up' als het ware ingebouwd. Overigens zijn er ook onderzoe ken binnen Heineken geweest waarvan deze follow up wel degelijk heeft plaats gevonden. Wanneer de uitkomsten bekend zijn, worden leidinggevenden uitgenodigd om die uitkomsten te gaan vertalen in gesprekken met hun medewerkers. Uit die gesprekken moeten verbeteracties komen. Dat hoeven niet altijd heel grote dingen te zijn. Stel, het blijkt dat men op een afdeling niet tevreden is over de organisatie van het werk; dan kan in het gesprek over die uitkomst blijken dat het werkoverleg niet goed verloopt. En dan kan daar dus iets aan worden gedaan. Vervolgens moeten de leidinggevenden elk kwartaal rapporteren over de voortgang van die verbeteracties. Dit alles geldt ook voor het Directieteam, wij zijn ook onder deel van de organisatie. Als bijvoorbeeld blijkt dat wij er niet in zijn geslaagd om de doelen van Heineken Nederland helder te maken, moeten wij dus maatregelen bedenken om te zorgen dat die wel duidelijk worden. Zodat we straks, als we weer een onderzoek houden, daarop beter scoren. Je kunt dit onderzoek zien als een 'nulmeting': we meten nu hoe we ervoor staan, gaan zaken verbeteren en via het volgende climate survey - dat zal over zo'n twee jaar zijn - ontdekken we of de zaken inderdaad verbeterd zijn. Met andere woorden: dankzij dit onderzoek kunnen zaken echt veranderen. Ik wil dan ook iedereen oproepen: gebruik dit middel. Als je kritiek hebt, prima, maar toon dan ook het respect om die kritiek te uiten waar hij thuishoort, nu je daarvoor de kans krijgt! Overigens zijn de uitkomsten volledig openbaar." Het climate survey is ontwikkeld voor heel Heineken. Dat betekent dat er nu één onder zoeksinstrument ligt voorde wereldwijde Heineken-organisatie. In december worden de vragenlijsten ingevuld. Wie over een computer beschikt, kan dat via intranet doen, voor anderen is er een papie ren vragenlijst. Het gaat om 57 vragen en het invullen kost ongeveer twintig minuten. In januari en februari worden de antwoorden door een extern bureau geanalyseerd. Eind februari/begin maart worden de uitkomsten per bedrijfsonderdeel openbaar gemaakt. In maart beginnen de gesprekken met de managementteams van de bedrijfsonderdelen over de uitkomsten, waarna zij deze delen met hun medewerkers. Vervolgens verschijnen elk kwartaal rapportages over de voortgang van verbeteracties. De beantwoording van de vragenlijst is anoniem. Alle gegevens worden vertrouwelijk behandeld en in de uiteindelijke rapportage zullen géén afzonderlijke personen te herkennen zijn. Heineken nl magazine [11]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 11