om te zeggen wat je van ons bedrijf vindt Binnenkort zal iedereen bij Heineken een vragenlijst invullen over het werken bij Heineken Nederland. Deze 'climate survey', zoals het onderzoek heet, is een belangrijk instrument om het werkklimaat te meten én waar nodig te verbete ren. Directeur HR Hans de Ruiter roept alle collega's op om mee te doen: "Nu kun je je stem laten horen." Climate survey - wat is het verschil met de medewerker- tevredenheidonderzoeken van voorheen? Waarom vindt de directie het werkklimaat zo belangrijk? Grijp je kans Hans: "Om te beginnen doen we dit keer één en hetzelfde onderzoek, tegelijkertijd binnen alle onderdelen van Heineken Nederland. Zo kunnen we straks voor het hele bedrijf alle resultaten naast elkaar leggen en met elkaar vergelijken. Dat biedt een schat aan informatie over wat er binnen onze organisatie leeft en waar we zaken moeten verbeteren. Bijvoorbeeld: hoe kijken mensen aan tegen de stijl van leidinggeven op hun afdeling? Maar ook: zijn de strategische doelen die wij als directieteam voor ogen hebben, eigenlijk voor iedereen duidelijk? Deze climate survey is méér dan een tevredenheidonderzoek. Het kijkt verder dan de tevredenheid van de individuele medewerker, het biedt ook gegevens over hoe medewerkers het algemene werkklimaat in het bedrijf ervaren. En dus over de vraag of er bij Heineken Nederland een klimaat heerst waarin mensen optimaal kunnen functioneren. Want dat is waar wij, als Directieteam, naar streven: een klimaat waarin mensen hun werk zinvol en interessant vinden, een goede relatie hebben met hun collega's en leidinggevenden, waarin ze zich gerespecteerd voelen, kunnen zeggen wat ze op hun hart hebben. Het werkt prettiger als je weet datje deel uitmaakt van het grote geheel en daaraan een bijdrage levert, die ook wordt gezien. En natuurlijk is het ook belangrijk dat mensen tevreden zijn over zaken als de werk-privé balans en ontwikkelmogelijkheden. Al die dingen bij elkaar bepalen het werkklimaat in je organisatie." "Niet alleen omdat we oprecht geïnteresseerd zijn in onze medewerkers, natuurlijk. Er zit een gezond zakelijk belang achter. Uit onderzoek blijkt dat in bedrijven waar een goed werkklimaat heerst, het verloop minder is (belangrijk in een krappe arbeidsmarkt!) en de prestaties omhoog gaan. Ik train

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 10