CONCURRENTIE VAN DE VIERDAAGSE
10.00 uur. De eerste bezoekers melden zich bij de poort. De
grond vibreert inmiddels op de maat van technoklanken.
Rond het middenterrein proberen zonnebrillenverkopers te
voorkomen dat hun uitgestalde waar wegwaait. Bij het zwem
bad van de Heineken-poo/öar is het nog rustig. De gespierde
badmeester probeert zijn stoel uit. Voor Egbert en zijn mannen
valt hier niet veel te doen vandaag. "Wij zijn verantwoordelijk
voor de bierlogistiek en de uitstraling tijdens een evenement.
Dan moetje denken aan banners en vlaggen. De inrichting van
de Heineken-area en de promotionele ondersteuning worden
door de afdeling Marketing verzorgd. Drie weken voor het eve
nement wisselen we de laatste informatie uit en claimen we het
materiaal. Dat is belangrijk want in deze periode zijn er meer
grote evenementen, zoals de Nijmeegse Vierdaagse. Je kunt dus
niet een dag van tevoren een extra tank kelderbier regelen."
GEEN PANIEK!
Vincent en Mike kunnen nu nog snel het terrein doorkruisen
in hun bemodderde golfkar. Ze hebben weinig tijd. Overal
begint het personeel met de verkoop van de eerste biertjes en
frisdranken. En volgen de eerste problemen. Vincent: "Het zijn
vaak kleine klachten, bijvoorbeeld dat de druk op een tap te
hoog staat." Mike: "Dat is vaak een kwestie van techniek. Als je
niet veel ervaring hebt met tappen, vind je de druk al snel te
hoog. De medewerkers tijdens zo'n evenement hebben meestal
geen horeca-achtergrond." "Er is snel paniek," vult Vincent aan.
"Als iets niet werkt, roepen ze ons direct. Negen van de tien
keer is er een electriciteitsprobleem zoals vanochtend in de
viptent. Dan krijgt de besturingskast die het bier van de tank
naar de verschillende tapinstallaties stuurt geen stroom."
S.H.O.K.K.
12.00 uur. Danceliefhebbers verspreiden zich over het terrein.
Er is nog volop gelegenheid om rond te lopen. Voor het hoofd
podium liggen mensen in het gras te genieten van trance. Bij
de Hard Dance Stage, een podium in een uithoek van het ter
rein, gaat het er veel heftiger aan toe. Achter de geblindeerde
dranghekken buiten het zicht van het publiek lopen Vincent en
WAT DOET HBES?
HBES regelt alles rondom de opbouw van ge
sponsorde evenementen van de verschillende
Heineken-merken (Heineken, Amstel, Brand en de
frisdrankmerken van Vrumona). Ze zorgen niet
alleen voor allerlei sponsormaterialen maar ook
voor de opbouw van tapinstallaties en dergelijke.
De afdeling HBES bestaat uit totaal dertig mede
werkers, verspreid over de vestigingen Hoofddorp
en Heerlen, waaronder vijf projectleiders. Jaarlijks
doen ze ongeveer 2.500 evenementen. Daar zitten
grote bij, zoals Dance Valley, maar ook kleinere
evenementen waar maar één tapbar hoeft te
worden geïnstalleerd.
[6] Heineken nl magazine