Er is een nieuw integraal gezondheidsbeleid ontwikkeld.
Verschillende maatregelen komen de fitheid van Heineken-
medewerkers ten goede. Over fitnessabonnementen, meer aai
dacht voor preventie en het aantal calorieën in een gehaktbal
WEG MET DE
KR#KET?
Niet dat Heineken-medewerkers te dik zijn. Integendeel zelfs,
medewerkster Arbeidszaken Rudy Dikken ziet op haar afdeling
voornamelijk 'slanke en modieuze mensen' om zich heen.
Bovendien kent Heineken van oudsher een sportieve cultuur:
binnen de personeelsverenigingen wordt onderling driftig
gevoetbald, gefietst en getennist. Maar meer aandacht voor
gezondheid op en buiten het werk kan geen kwaad. Het past
bovendien helemaal bij de algemene gezondheidstrend in de
maatschappij. "Vroeger legden we bij Heineken vooral de
nadruk op ziekte en verzuim. In het nieuwe gezondheidsbeleid
willen we - de naam zegt het al - de focus op gezondheid
leggen. Dat is positiever, en het biedt de mogelijkheid om meer
aandacht te geven aan preventie en re-integratie."
IN BEWEGING
In het nieuwe gezondheidsbeleid zijn de regels rond ziekte en
arbeidsongeschiktheid verduidelijkt, gebundeld, gemoderni
seerd en hier en daar gewijzigd. Rudy: "We willen medewerkers
prikkelen zelf ook actief te zijn op het gebied van gezondheid.
Niet als verplichting, maar als stimulans. Het is niet meer van
deze tijd om thuis af te wachten wat er gaat gebeuren als je
klachten hebt of ziek thuis zit. Het nieuwe gezondheidsbeleid
moet om die reden toegankelijk zijn via intranet. We bieden de
informatie zó aan dat de mensen zelf actief keuzes kunnen
maken als het gaat om hun gezondheid. Ook willen we mede
werkers in beweging brengen. Binnenkort kan iedereen via
Heineken a la Carte gaan fitnessen tegen een aantrekkelijke
prijs. Hiervoor hebben we met verschillende fitnesscentra in
Nederland een contract gesloten. Op intranet en via de nieuwe
gezondheidsite (zie kader) is alle informatie te vinden."
APPELS VOORAAN
Betekent de focus op gezondheid dat de kroket wordt verbannen
uit de bedrijfskantines? Jolanda van der Velde, landelijk contract
manager bij Facility Services, grinnikt bij het idee. "Nee, wij
kunnen niet bepalen wat de mensen eten. Maar ze wel bewuster
laten worden van de keuzes die ze maken. Door bijvoorbeeld te
zeggen: eens in de week een frikadel is niet zo erg, maar neem
er niet elke dag één. In de bedrijfsrestaurants hangen we tips op
voor een gezondere levenswijze. Een voorbeeld: je moet
anderhalf uur sporten om het aantal calorieën in een gehaktbal
weer te verbranden. Daarnaast hebben we de prijzen van
gezonde producten iets verlaagd en zijn snacks iets duurder
geworden. Ook op het gebied van presentatie hebben we
maatregelen genomen. Als je de appels en salades vooraan zet
in de vitrine, zullen medewerkers daar eerder voor kiezen."
[10] Heineken nl magazine