F, i
Dit zijn de
innovaties (1)
Jan de Brouwer (38)
Teus van Wijk (50)
Cecil lleri (28)
Laad- en losbanen
Waar: 's-Hertogenbosch
Wat: Distributiemedewerker
Toepasselijke achternaam:
"Dat hoor ik vaker. Ik wil ook niet
horen dat ik in een fabriek werk,
dat moetje niet meer zeggen: het
is een brouwerij! Een wezenlijk
verschil. Ik zit nu in cluster A,
en ik volg een interne opleiding,
dan kan ik me opwerken tot cluster
C. Dan doe ik meer aan aansturing
en moet ik het overzicht houden."
w-
SPZSk
m
Waar: 's-Hertogenbosch
Wat: Distributiemedewerker
Is: "Vorkheftruckchauffeur. Oh, ik
hoor net dat ik mezelf 'distributie
medewerker' moet noemen. Nou,
vooruit dan maar. Ik vind het goed
dat er vernieuwd wordt. De lange
rijafstanden zijn van de baan. We
hoeven ook niet meer doorlopend
heen-en-weer te rijden. Belangrijkste
verandering: onze ploeg is nu een
stuk kleiner. Minder collega's dus.
Dat er mensen weg moesten, is
gelukkig opgelost zonder gedwon
gen ontslagen."
Waar: Zoeterwoude
Echtgenote van: §enol, distributie
medewerker
"Mijn man is erg enthousiast over zijn
baan. Het is ook bijzonder om hier nu
eens rond te lopen. Dit is de eerste
keer dat ik hier ben. We hebben drie
kinderen, twee van 8 jaar en 6 jaar en
nu net weer een kleintje, 8 maanden
oud. Als mijn man van baan veran
dert, moet ik misschien ook gaan
werken. Dat wil ik nu liever nog niet."
Zoeterwoude
oktober vorig jaar
werden alle vrachtwagens
handmatig beladen met vorkhef
trucks.
komt een vrachtwagen aan, zet
meteen zijn emballage (lege flesjes,
fusten e.d., waar statiegeld op zit) op
de losbaan en rijdt naar de laadbaan,
waar zijn lading al klaar is gezet.
vrachtwagenchauffeur
hoeft niet te wachten en bedient alles
zelf met twee knoppen.
Heftruckchauffeurs werken de hele
dag in één tempo, in plaats van
'hollen of stilstaan'. De vrachtwagen
rijdt het magazijn niet meer in:
schonere lucht op de werkvloer dus.
januari
export, in containers,
legden de vorkheftrucks
relatief grote afstanden af, met
hooguit drie pallets per rit.
zetten automatische shuttles
het bier op een lopende band. Vanaf
zogeheten 'laaddoks' worden de pal
lets dan in de containers gezet,
te" Minder mankracht nodig,
containers worden efficiënter
beladen.
Wat is de maximale capaciteit?
130 pallets per uur, met elk 80
dozen, met elk 24 biertjes 249.600
biertjes. Het gaat hier om de nieuwe
12-ounce flesjes, voor export naar
de V.S.
Heineken nl magazine [5]