Hoeveel reputatieschade veroorzaakt een medewerker die buiten werktijd te veel drinkt? i art op Icoholgebruik je werk - kun je het dan maken om uitje dak te gaan aan het einde van een lange dag leren? Of, nog een stap verder, kun je als Heineken-medewerker 'los' gaan als je met je collega's op stap bent? Hoeveel reputatieschade veroorzaakt een medewerker die buiten werktijd te veel alcohol gebruikt? Cool@Work zoekt naar de grenzen van het ambassadeurschap en bekijkt in hoeverre Heineken daar met be leidsregels invloed op kan uitoefenen. Daarnaast wil Cool@Work invulling geven aan Heineken's verant woordelijkheid wat betreft voorlichting aan medewer kers over het Heineken- standpunt. Dat betekent dat er wordt gekeken naar heldere gedrags regels, zoals de 'alcohol- brief' die medewerkers krijgen als ze in een leaseauto rijden. Daarin wordt helder gesteld dat 5/jjoJ rl-th&ï.&ll fiSpO/JSJbJJ medewerkers kunnen worden ontslagen als ze zich met te veel alcohol op achter het stuur bevinden. Er zijn meer situaties waar duidelijke regels kunnen helpen, bedrijfs uitjes bijvoorbeeld. Aan die regels wordt gewerkt. Zo maakt Heineken iedereen ondubbelzinnig duidelijk wat wel en niet kan. WERKELIJK GENIETEN Extern brengt Heineken de noodzaak van verantwoord alcoholgebruik onder de aandacht via de campagne 'Enjoy Heineken responsibly', met de bekende commercial met de blindengeleidehond. Uit onderzoek bleek dat mensen het filmpje hoog waardeerden: men vond de boodschap weliswaar niet nieuw, maar wel erg belangrijk. Ook stond dit Heineken-initiatief nog een beetje los van de andere reclame-uitingen. Daarom is er hard gewerkt om de bood schap van verantwoord alcoholgebruik dichter bij die van 'genieten' te brengen. Het resultaat is dat de komende tijd een aantal Heineken-commercials wordt gevolgd door een zogenaamde 'tag-on', een korte boodschap over verant woord genieten die nog even terugkomt na de commercial. Daarmee worden 'genieten' en verantwoord gebruik al meer geïntegreerd. Het blijft echter niet bij deze 'tag-on'. Verantwoord alcohol gebruik wordt ook onderdeel van het 'Goed Getapt'-project: in de cursussen aan het horecapersoneel wordt ruimte gemaakt om verantwoord alcoholgebruik te bespreken. Heineken houdt je op de hoogte van het verloop van deze acties. HET OORDEEL VAN KARIN VAN MAREN: "Interessant artikel. Ik vind dat Heineken verantwoord alcohol gebruik binnen het bedrijf onbeperkt mag uitdragen, maar dat zij buiten het bedrijf aan de zijlijn moeten staan. Beleidsregels voor alcoholgebruik buiten werktijd vind ik te ver gaan; het is ieders eigen verantwoordelijkheid. Het is voor mij echter makkelijk praten omdat ik zelf geen alcohol drink." Heineken nl magazine [25]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 25