Het bier wordt voor het vullen gepasteuriseerd. Daarvoor gaat het door een leiding waar het via een zogenaamde platenpasteur verhit en afgekoeld wordt. In een 'cleanroom' wordt het Tapvat afgevuld en gesloten. Daarna wordt het regelventiel geactiveerd dat ervoor zorgt dat het bier met de juiste druk kan worden getapt: de 'carbonator', in vaktermen. Jan Fidder vergelijkt machines met mensen. Operator doet er een schepje bovenop. "Sommige machines zijn net vrouwen. Ik heb een haat-liefdeverhouding met die machi nes. Wanneer het liefde wordt? Zodra je het apparaat helemaal kent. Net als met je vrouw: als je die eenmaal helemaal kent, heb je ook geen ruzie meer. De sniffer-ontdopper in de clean- room is zo'n complex apparaat. Die ruikt of de patroon in het Tapvat niet lekt. Als de sniffer niet goed staat afgesteld, keurt hij alles af. Je hebt veerkrachtige mensen nodig om dit soort problemen op te lossen. Je moet met de leverancier meedenken over oplossingen. Alles zo klaarzetten dat de productie direct door kan als de storing verholpen is. We moeten steeds een tandje harder. Dit werk is een uitdaging. Niemand heeft een vaste plek. Wij moeten de hele lijn kennen. Rouleren snel. Als een collega gaat eten, dan schuif ik even op. We staan ook vaak over een afstand van honderd meter in gebarentaal met elkaar te praten. Je voelt de druk om te presteren, maar dat maakt het werk juist leuk. We hebben al een keer 7.850 trays op een wacht van acht uur gedraaid - een record op deze lijn. Als we de tienduizend halen, krijgen we taart en bloemen. Ik zie collega's in mijn oude baan dik worden. Daar krijg je hier de kans niet voor." Om te voorkomen dat zich condens vormt aan de buitenkant van het met koud bier gevulde Tapvat, wordt ieder vat opgewarmd in een bad. De condens heeft voor het bier geen consequenties, maar als je het Tapvat in een doos stopt, veroorzaakt de con dens schimmelvorming in de omverpakking. En op het blik kan corrosie ontstaan. Heineken nl magazine [21]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 21