Trots zijn ze op hun Tapvat-lijn in Zoeterwoude. Deze lijn, die sinds
2 januari in bedrijf is, staat bol van de innovaties. Aan de operators
de schone taak al die techniek om te zetten in hoge productie
volumes. Heineken NL magazine nam een kijkje. "Ik zie collega's
in mijn oude baan dik worden. Daar krijg je hier de kans niet voor."
OPERATORS OVER DE NIEUWE TAPVAT-LIJN
Heineken
Steeds een
[20] Heineken nl magazine
Ieder Tapvat begint zijn reis als leeg blik. De lege vaten
worden met een vorkheftruck van de opslagplaats naar
de lijn gereden. De aanleg van de zogenaamde 'loading
docks' is inmiddels in een vergevorderd stadium.
Hierdoor kunnen vaten straks rechtstreeks van de
vrachtwagens op de lijn worden gezet.
Vergeleken met andere lijnen in Zoeterwoude oogt de Tapvat-lijn
rustiger, stiller. Schijn bedriegt. De vaten maken minder geluid.
Er lopen minder operators rond maar er moet hard worden
gewerkt om de lijn op snelheid te houden. De afgelopen maanden
waren zwaar, legt installatiemanager uit. "Als je
begint zijn er de gebruikelijke opstartproblemen. Prototypes
stellen je voor verrassingen. Dat hoort er bij. Dan is het aan de
leverancier om dingen op te lossen. Voor operators is dat
frustrerend. Die willen een draaiende lijn. Wanneer je acht uur
naast een machine staat en hij gaat steeds in storing, neemt de
motivatie af. Het is bij machines net als bij mensen: als je
eenmaal een slechte naam hebt, duurt het heel lang voor je daar
vanaf bent. Toch kunnen we tevreden zijn. Half december begon
de Tapvat-lijn met proefdraaien. In januari hadden we een dipje,
maar de afgelopen maanden werden de productietargets
gehaald. Inmiddels is de bouw van de tweede Tapvat-lijn
afgerond en is de lijn in productie genomen. Onze eerdere
ervaringen komen daarbij goed van pas."