Trots zijn ze op hun Tapvat-lijn in Zoeterwoude. Deze lijn, die sinds 2 januari in bedrijf is, staat bol van de innovaties. Aan de operators de schone taak al die techniek om te zetten in hoge productie volumes. Heineken NL magazine nam een kijkje. "Ik zie collega's in mijn oude baan dik worden. Daar krijg je hier de kans niet voor." OPERATORS OVER DE NIEUWE TAPVAT-LIJN Heineken Steeds een [20] Heineken nl magazine Ieder Tapvat begint zijn reis als leeg blik. De lege vaten worden met een vorkheftruck van de opslagplaats naar de lijn gereden. De aanleg van de zogenaamde 'loading docks' is inmiddels in een vergevorderd stadium. Hierdoor kunnen vaten straks rechtstreeks van de vrachtwagens op de lijn worden gezet. Vergeleken met andere lijnen in Zoeterwoude oogt de Tapvat-lijn rustiger, stiller. Schijn bedriegt. De vaten maken minder geluid. Er lopen minder operators rond maar er moet hard worden gewerkt om de lijn op snelheid te houden. De afgelopen maanden waren zwaar, legt installatiemanager uit. "Als je begint zijn er de gebruikelijke opstartproblemen. Prototypes stellen je voor verrassingen. Dat hoort er bij. Dan is het aan de leverancier om dingen op te lossen. Voor operators is dat frustrerend. Die willen een draaiende lijn. Wanneer je acht uur naast een machine staat en hij gaat steeds in storing, neemt de motivatie af. Het is bij machines net als bij mensen: als je eenmaal een slechte naam hebt, duurt het heel lang voor je daar vanaf bent. Toch kunnen we tevreden zijn. Half december begon de Tapvat-lijn met proefdraaien. In januari hadden we een dipje, maar de afgelopen maanden werden de productietargets gehaald. Inmiddels is de bouw van de tweede Tapvat-lijn afgerond en is de lijn in productie genomen. Onze eerdere ervaringen komen daarbij goed van pas."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 20