'De bezoeker moet er in ongedwongen sfeer zijn Brandje kunnen drinken' f I iïTl SPONSORPROJECTEN VAN BRAND aan en zegt dat het om kwaliteitsbier gaat. Het feit dat het bier uit Limburg komt, onderstreept dat nog eens, want iedereen weet dat Limburgers een bourgondische inslag hebben en van lekker eten en drinken houden." Dit culinaire aspect komt terug in de sponsorstrategie. In zijn sponsorbeleid gaat Brand uit van drie c's: cultuur, crossover en culinair/café. In principe moet een evenement aan alle drie de c's voldoen. "De Parade en Oerol zijn bijvoorbeeld typisch Brand. Het zijn cross- dan plastic. Bovendien kun je elk speciaalbier in zijn eigen glas presenteren." ONGEDWONGEN SFEER In Limburg zijn carnaval, Pinkpop en het culinair festival Preuvenemint (waar het bier ook in echte glazen wordt geschonken) belangrijke evenementen. Mare erkent dat de eerste twee niet de c van culinair hebben. Doorslaggevend argument is hier echter de band met Limburg. En ze hebben wél de c van café. Als sponsor streeft Brand ernaar meer te zijn dan alleen leverancier. Op De Parade staat bijvoorbeeld de opvallende Brand-toren horecagelegenheid en podium ineen). De voorstelling die daar wordt opge voerd, wordt door de Brand-brandmanager in overleg met de festivaldirectie geselecteerd, zodat deze goed bij het merk Brand past. "Een 'Brand-voorstelling' mag niet te lang en te serieus zijn. De bezoeker moet er in een ongedwongen sfeer zijn Brandje kunnen drinken," aldus Mare. HET OORDEEL VAN SUSAN VAN DE KRUIJS: "De sponsorstrategie van Brand is helder. De kracht zit hem naast de drie c's zeker ook in het trotse gevoel dat ze willen overbrengen over historie en oorsprong. Die Limburgse trots is wat ik, als oorspronkelijke Limburger, ook nog steeds boven de rivieren probeer uit te dragen." De Brand-toren op De Parade Het reizende theaterspektakel De Parade slaat 's zomers zijn bivak op in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Er zijn zo'n zeventig verschillende toneel-, theater-, muziek- en cabaretvoorstellingen, die meermaals per avond worden opgevoerd. Het festivalterrein ziet er door de theatertenten, zweefmolen en wereldrestaurantjes uit als een nostalgische kermis of circus. Iedere pleisterplaats van De Parade trekt tienduizenden bezoekers. Zie www.deparade.nl Oerol is een internationaal theaterfestival dat jaarlijks in juni op Terschelling plaatsvindt. Het hele eiland is podium en de voorstel- lingen worden op verschillende locaties gespeeld: strand, straat, I schuur en zelfs vuurtoren Brandaris. 'Oerol' is trouwens Terschellings voor 'overal'. Het festival bestaat inmiddels 25 jaar en trekt gemiddeld zo'n 50.000 bezoekers. Het thema van dit jaar is Sterke Verhalen. Zie www.oerol.nl over festivals met een mix van theater, cabaret, muziek en dans. De bezoeker kan er goed eten en de ambiance nodigt uit tot het drinken van een goed biertje. De bezoekers van dit soort evenementen bestellen een biertje om er werkelijk van te genieten." Op Oerol wordt Brand daarom niet in plastic bekers geserveerd, maar in echte glazen. "Uit een glas smaakt bier gewoon lekkerder," licht Mare toe. "Glas voelt ook kouder aan Het driedaagse pop- en rockevenement Pinkpop is net achter de rug. Het bestaat al sinds 1969 en gemiddeld komen zo'n 65.000 muziekliefhebbers op dit festival. Plaats van handeling is al jarenlang het Limburgse Landgraaf. Internationale topacts dit jaar waren Arctic Monkeys, Muse, Snow Patrol en Razorlight; Ilse de Lange en Within Temptation waren bekende Nederlandse acts van Pinkpop 2007. Zie www.pinkpop.nl [18] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 18